Teemu Laitila
29. lokakuuta, 2012 16:30
Alunperin musiikkikappaleiden tunnistamiseen kehitetty Shazam-sovellus tunnistaa tulevaisuudessa myös tv-sarjoja ja esimerkiksi mainoksia. Palvelun kehittäjien mukaan yhä useampi ihminen käyttää joko älypuhelinta tai tablettia samalla kun katselee televisiota, mikä avaa mahdollisuuksia tarjota lisätietoa tietoa tv-sisällöistä ilman että varsinainen katselu häiriintyy.
"Kaikilla on nykyään älypuhelin tai tabletti ja olemme oppineet käyttämään niitä samanaikaisesti muun tekemisen kanssa. Laite ei ole koskaan kaukana omistajastaan ja se on henkilökohtainen väline. Sitä käyttämällä ei tarvitse taistella kaukosäätimestä tai häiritä muiden samaan aikaan katsovien elämää näyttämällä tv:n ruudulla muuta sisältöä", David Jones Shazamilta kertoo.
Shazamin kehittäjien visioissa palvelun avulla voisi saada esimerkiksi tietoa ja statistiikkaa parhaillaan menossa olevasta urheilutapahtumasta, sillä palvelu tallentaa ohjelmia äänitietokantaansa reaaliajassa. Yksi ensimmäisiä käyttökohteita laajemmalle tunnistukselle on kuitenkin mainonta, jossa katsoja saa halutessaan lisätietoa tuotteista tunnistamalla mainoksen sovelluksen avulla. Esimerkiksi Men in Black III -elokuvan trailerin tunnistaminen avaa mahdollisuuden ostaa lippuja elokuvaan tai katsella elokuvan tarkempia tietoja.
Palveluun lisästään jatkuvasti uusia tv-sisältöjä, mutta suomalaiset sisällöt loistavat vielä poissaolollaan. Silti ominaisuutta kannattaa kokeilla amerikkalaisten ohjelmien tapauksessa.