Ubuntun Unity hidastaa pelejä, parannuksia luvassa

Janne Häyrynen
15. syyskuuta, 2012 10:14

PC-pelaajat ovat vielä viime aikoihin asti pitäytyneet Windows-käyttöjärjestelmässä. Syynä se, ettei kaupallisia pelejä ole tehty useinkaan Linux-yhteensopiviksi. Linuxin työpöytien komposointi-ominaisuus vaikuttaa pelien nopeuteen, Phoronix on testannut, kuinka paljon.
Intelin i7-sarjan suorittimen integroidulla näytönohjaimella tehdyt testit paljastavat, että Unity-työpöytää käytettäessä pelit pyörivät huomattavasti hitaammin, kuin esimerkiksi KDE:llä, joka oli testeissä nopein. Syynä tähän ovat työpöydän grafiikkaefektit. KDE sisältää ominaisuuden, joka poistaa työpöydän komposoinnin automaattisesti käytöstä, kun suoritetaan kokoruudun sovellusta. Testeissä käytettiin Ubuntun lokakuussa julkistettavan 12.10 Quantal Quetzalin ennakkoversiota.

Perinteisesti Linux on nopeutensa puolesta ollut kilpailukykyinen pelialusta Windowsiin verrattuna, mutta pelifirmojen tuen puuttuessa varsinainen läpimurto on jäänyt tekemättä. Puutteellinen Windows-rajapintojen emulointi on hidastanut pelien tuomista Linuxille, mutta tähän on tulossa muutos, kun esimerkiksi Valve on luvannut tuoda Linuxiin natiivin Steam-asiakassovelluksen.
Päivitys Linuxin grafiikkaominaisuuksiin on tulossa X Window System -näyttöpalvelimen pikkuhiljaa väistyessä Waylandin tieltä. Wayland on OpenGL-pohjainen näytönhallintajärjestelmä, jonka lähestymistapa poikkeaa Unix/Linux -järjestelmien perinteisestä X:stä, joskin yhteensopivuusrajapinta vanhoille sovelluksille tulee säilymään. Wayland tarkoittaa protokollaa, jonka kautta näytön komposoija voi keskustella asiakasohjelmistojen kanssa. Ubuntu 12.10 ei tietojen mukaan saa vielä virallista Wayland-tukea.

Lue myös nämä
Tägit
Ubuntu Linux Steam pelit Kubuntu
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.