Janne Häyrynen
10. syyskuuta, 2012 12:07
Foxin uusi aggressiivisempi julkaisukäytäntö pyrkii herättämään uudelleen kuluttajien ostohalut. New York Timesin mukaan Ridley Scottin Prometheus on ensimmäinen elokuva, jonka HD-version yhtiö aikoo julkaista tilausvideopalveluissa kolme viikkoa ennen levymuodossa tapahtuvaa julkaisua.
Sähköisten kanavien, kuten internetin tilausvideopalveluiden kautta elokuvia aiotaan kaupitella Yhdysvalloissa ennakkoon 15 dollarin hintaan, kun levymuodossa elokuvan hinta on 20 dollaria. Sähköistä julkaisua uudistamalla Fox pyrkii lyhentämään noin 4 kuukauden odotusta joka yleensä kuluu elokuvan teatteriensi-illasta siihen, että elokuva saapuu kauppoihin ostettavaksi.
Elokuvateatterien edustajat ovat olleet huolissaan elokuvien digitaalisesta julkaisusta, koska se lyhentää aikaa jolloin elokuva kerää katsojia teattereihin. Fox kuitenkin uskoo, ettei 3 viikkoa aikaisempi digitaalinen julkaisu vähennä merkittävästi teatterikatsojien määrää.
Fox kutsuu tuotettaan Digital HD -nimellä, lyhennettynä DHD. Osana uutta strategiaa Fox aikoo julkaista elokuvat UltraViolet-jakelujärjestelmässä, joka tarjoaa mahdollisuuden katsoa kaupasta ostettua elokuvaa esimerkiksi Bluray-soittimen sijaan myös muilla laitteilla. Monet suuret elokuvayhtiöt kuten Warner Brothers ja Universal Pictures käyttävät tätä järjestelmää jo nyt, mutta Fox on uudistuksen myötä edelläkävijä nopeamman julkaisuaikataulunsa vuoksi.
Foxin johtoporras on kertonut, että aikaistettu myyntijärjestelmä tuodaan markkinoille yhtäaikaa noin 50 maahan. Yhtiössä on myös harkittu SD-laatuisten elokuvien myymistä verkossa halvemmalla kuin HD-tasoisten. Kuluttajien levymuodossa ja muissa formaateissa oleviin elokuviin käyttämä rahamäärä on laskenut vuoden 2004 21,8 miljardista viime vuoden 18,4 miljardiin dollariin.