Teemu Laitila
12. elokuuta, 2012 13:46
BitTorrent Inc. -yrityksen omistava uTorrent-sovellus näyttää pian mainoksia käyttäjille sovelluksen sisällä. Mainokset on tarkoitus sijoittaa omaan laatikkoonsa työkalurivin alle. Sisältö vaihtelee yhtiön omista tiedotteista yhteistyökumppaneiden mainoksiin sekä indie-artistien musiikki- ja elokuvatuotoksiin.
Arviolta 125 miljoonalla käyttäjällään uTorrent on maailman suosituin BitTorrent-asiakasohjelma ja mainospaikan odotetaan tuovan yhtiölle merkittäviä lisätuloja. TorrentFreakin lähteiden mukaan BitTorrent Inc -yrityksen vuosittainen liikevaihto on 15 - 20 miljoonan dollarin tietämillä, mutta uusi mainosjärjestelmä voisi kasvattaa lukuja useilla miljoonilla. Tähän asti yritys on rahoittanut toimintaansa esimerkiksi ehdottamalla selainlaajennuksen asentamista sovelluksen käyttäjille sekä myymällä maksullista Pro-versiota sovelluksesta.
Alunperin nimensä mukaisesti yksinkertaisuuteen ja keveyteen panostanut ohjelma on kasvanut ja saanut lukuisia uusia ominaisuuksia sen siirryttyä BitTorrent Inc:n omistukseen vuonna 2006. BitTorrent-käyttäjät ovat perinteisesti tarkkoja yksityisyydestään, mutta yhtiö vakuuttaa, että käyttäjien toimia ei seurata tulevaisuudessakaan mainosten kohdistamiseksi. Silti eri maanosissa sijaitsevat käyttäjät tulevat TorrentFreak-sivuston mukaan näkemään eri mainoksia, eli ohjelma ainakin tarkistaa käyttäjän sijainnin IP-osoitteen perusteella.
uTorrentia kehittävä yhtiö tiedostaa, että muutos tulee todennäköisesti aiheuttamaan voimakkaita reaktioita uTorrentin käyttäjien keskuudessa. Ilmaisen version käyttäjä ei voi välttyä mainoksilta kokonaan, mutta epämielenkiintoisen mainoksen voi sulkea, jolloin käyttäjälle tarjotaan uusi mainos. Yhtiö lupaa pyrkiä kehittämään tarjontaa ja mainosnäyttöä asiakaspalautteen perusteella.