Panu Roivas
7. elokuuta, 2012 15:03
OpenGL-grafiikkarajapinta on yrittänyt kuroa umpeen Microsoftin Direct3D:n etumatkaa viime vuosina, ja siitä vastaava Khronos Group on nyt julkistanut uusimmat OpenGL 4.3 -spesifikaatiot.
OpenGL 4.3 on kehitetty kehittäjiltä saadun palautteen perusteella ja on edelleen rojaltivapaa API 2D- ja 3D-grafiikoiden koodaukseen. Versio 4.3 tuo mukanaan uusia ominaisuuksia ja hyödyntää entistä paremmin uusia näytönohjaimia ja niiden tuomia uudistuksia. Suurimpana uudistuksena OpenGL 4.3:ssa on Compute Shader -tuki, joka mahdollistaa entistä paremman laskentakäytön OpenGL-ajureilla. Khronoksella on toki tarjolla myös OpenCL pelkkään laskentakäyttöön, mutta Compute Shader -tuki tarjoaa enemmän joustavuutta pelien osalta.
Tällä hetkellä ainoa OpenGL:ää tukeva AAA-peli on id Tech 5 -moottoria käyttävä Rage, mutta myös Valve aikoo portata Source-moottorinsa Linuxille OpenGL-rajapinnalla.
OpenGL 4.3:n tarkemmat tiedot löytyvät täältä, ja Nvidia on jo ehtinyt julkaista ensimmäiset OpenGL 4.3 -ajurit.