Jobsin mainosrahoitteinen käyttöjärjestelmä oli lähellä kypsyä tuotteeksi

Manu Pitkänen
28. huhtikuuta, 2012 12:27

Applen entinen toimitusjohtaja Steve Jobs suunnitteli viime vuosituhannen lopulla Mac OS 9:ään mainosrahoitukseen nojautuvaa päivityspolkua, jonka avulla Mac-koneensa käyttöjärjestelmän pystyi päivittämään tuoreimpaan versioon täysin ilmaiseksi.
Mainosrahoitteisessa käyttöjärjestelmässä Apple halusi esitellä yhteistyökumppanin mainoksen tietokoneen käynnistymisen yhteydessä ja muiden ilmoitusten yhteydessä. "Muihin ilmoituksiin" kuuluu esimerkiksi mustesuihkutulostimen värin loppuminen, minkä yhteydessä voitaisiin näyttää tulostimen valmistajan väripatruunamainos.

Mainosrahoitteisen päivityksen tarkoituksena on saada taloudellista hyötyä niistäkin käyttäjistä, jotka eivät halua maksaa uudesta käyttöjärjestelmäversiosta. Se ei kuitenkaan korvaisi mainoksetonta ja maksullista päivitysmahdollisuutta, vaan tarjoaisi vaihtoehdon niille, jotka eivät halua maksaa ohjelmistopäivityksestä.
Idea ei ole jalostunut tuotteeksi asti, vaikka Ken Segall kertoo uudessa kirjassaan sen olleen lähellä. Asiaa puntaroitiin esimerkiksi TBWA Worldwide -mainostoimiston TBWAChiatDay-osaston kanssa. Konsepti patentoitiin vuonna 2008, eli useampi vuosi sen keksimisen jälkeen.

Lue myös nämä
Tägit
Apple käyttöjärjestelmät Mac macOS Steve Jobs
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.