Uusi artikkeli: mitä DirectCompute tarkoittaa pelaajien kannalta?

Teemu Laitila
10. huhtikuuta, 2012 12:15

Nykyisissä uusissa näytönohjainmalleissa yleistä laskentatehoa on tarjolla aina vain enemmän ja niiden tuki GPGPU-laskennalle on huomattavasti aiempia sukupolvia parempi. Päätimme selvittää millainen merkitys DirectX 11-rajapinnan DirectCompute-tekniikalla on nykyisissä pelimoottoreissa.
Aiempien kokemustemme mukaan DirectCompute vaikutti vain raskaalta ominaisuudelta, joka esimerkiksi Metro 2033:n syvyysterävyysefektin muodossa sai lähes koneen kuin koneen polvilleen. Tarkemmalla tutustumisella kävi selväksi, että DirectCompute-tekniikan mahdollisuudet ja käyttötavat ovat huomattavasti monipuolisempia.

Tässä artikkelissa keskitytään erityisesti valaistuksen realismia parantavan Ambient Occlusion -efektin toteutukseen muutamissa uusissa DirectX 11 -peleissä kuten DiRT 3:ssa sekä Battlefield 3:ssa. Aiemmin mainitun Metro 2033:n DoF-efektin lisäksi DirectCompute-laskentaa käytetään Civilization 5 -pelissä tekstuurien purkamiseen ja pakkaukseen.
Lopputuloksena jäimme DirectCompute-tekniikan osalta odottavalle kannalle. Moni iso pelinkehittäjä näkee GPGPU-laskennan lupaavana mahdollisuutena toteuttaa uusia pelikokemuksia sekä efektejä, joiden renderöinti pelkän prosessorin voimin ei ole yksinkertaisesti mahdollista.

Mitä DirectCompute tarkoittaa pelaajien kannalta?

Lue myös nämä
Tägit
DirectX 11 GPGPU DirectCompute
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.