Manu Pitkänen
25. maaliskuuta, 2012 11:54
Taloussanomat uutisoi lauantaina Teostory-asiakaslehden juttuun perustuen, että pelimusiikki ja sen tekijät eivät kuulu Teoston tekijänoikeuskorvausten piiriin. Siitä huolimatta Teosto kerää rahaa pelimusiikin esittämisestä.
Ristiriitaiselta vaikuttava tilanne johtuu siitä, etteivät pelimusiikin säveltäjät ole Teoston jäseniä. Heidän tuotoksia ei löydy järjestön tietokannoista, joten korvauksia ei voida maksaa oikeille ihmisille. Näin ollen rahat menevät muusikoiden yhteiseen pottiin. Teoston puheenjohtaja Kim Kuusen mukaan pelimusiikintekijöiltä voi jäädä paljon rahaa saamatta. Teosto kohtelee pelimusiikkia korvausten keräyksen suhteen kuten mitä tahansa musiikkia.
Pelialalla työskentelevät muusikot tekevät musiikin yleensä kertakorvausta vastaan, eivätkä he saa pelin suosioon sidottua korvausta. Angry Birds -pelin musiikin säveltänyt Ari Pulkkinen toivoisi Teostolta aktiivisuutta, jotta alalle saataisiin sopimus, joka takaisi musiikintekijöille korvauksen pelien ulkopuolisista esityksistä.
Digital Chocolate -peliyhtiön johtavan äänisuunnittelijan Henri Sorvalin mielestä muutoksia nykyiseen käytäntöön ei tarvita. Hänen mielestä Teoston väliintulo voisi vain haitata peliyhtiöiden ja säveltäjien suhdetta.
Teoston kokonaistuotot viime vuonna olivat 53,6 miljoonaa euroa. Tuloista 45,3 miljoonaa tuli kotimaassa esitetystä musiikista (musiikintekijöille jaettiin 39,4 miljoonaa euroa). Nordisk Copyright Bureau maksoi lisäksi 4,6 miljoonaa euroa musiikin tallentamisesta muun muassa äänitteille ja elokuviin sekä esityksistä kansainvälisissä online-palveluissa (Spotify-kuuntelut ja iTunes-lataukset).