Manu Pitkänen
23. helmikuuta, 2012 17:02
Elokuvateollisuuden kehittämä uusi UltraViolet-kopiointisuojausmekanismi on kerännyt julkaisunsa jälkeen noin 800.000 käyttäjää. Kopiointisuojauksen alaisia nimikkeitä on ostettu noin miljoona kappaletta.
UltraViolet on pilvipalvelutyyppinen ratkaisu, jossa luotuun käyttäjätiliin säilötään tiedot hankituista (fyysinen tai digitaalinen kopio) elokuvista. Tällöin elokuvaa voi katsella millä tahansa UltraViolet-laitteella (rajoitettu 12 kappaleeseen per tili). Yhdellä tilillä saa olla korkeintaan kuusi käyttäjää.
Käytännössä UltraViolet pyrkii tilanteeseen jossa kaupasta ostettua DVD-elokuvaa voi katsella esimerkiksi tabletilla ilman, että kuluttajan pitää tehdä omaa kopiota elokuvasta tai ostaa se uudelleen digitaalisena kopiona.
Tutkimusyhtiö IHS:n mukaan UltraViolet-tilejä on laadittu nyt 800.000 kappaletta, joihin on liitetty keskimäärin 1,25 elokuvaa per tili. Yhteensä UV-elokuvia on siis ostettu miljoona kappaletta. Panasonicilta on tulossa tänä vuonna UV-yhteensopivia televisioita ja Blu-ray-soittimia, jollaisia Samsunginkin on tarkoitus tuoda markkinoille.
Elokuvastudiotkin, muiden muassa Paramount, ovat hiljalleen siirtymässä UltraVioletiin. Epäileviä Tuomaitakin on, kuten esimerkiksi Disney. Studion johtaja Bob Iger on pessimistinen UV:n tulevaisuuden suhteen sisällön pienuuden takia. Siitä on myös kehitetty hänen mielestä kuluttajaepäystävällinen järjestelmä.