Manu Pitkänen
22. helmikuuta, 2012 21:04
Myyntilukujen ja ennusteiden perusteella markkinoilta löytyy kysyntää älytelevisioille. Niiden ominaisuuksia ei kuitenkaan hyödynnetä kuluttajien keskuudessa kovin laajasti.
In-Satin tutkimuksen mukaan vain 47 prosenttia älytelevisioista on kytketty Internetiin. Tämä siitäkin huolimatta, että juuri mahdollisuus katsella verkossa olevaa sisältöä erottaa älytelevision tavallisesta televisiosta. Vaikka älytelevisio olisikin liitetty nettiin, niin siitä huolimatta monet ominaisuudet jäävät vaille huomiota.
Tutkimuksen perusteella älytelevision omistajat valitsevat mieluummin passiivisen löhöilyn sen sijaan, että he käyttäisivät aikansa television ääressä aktiivisuutta tarvitsevaan sosiaalisen median seurantaan tai (älytelevision omien) pelien pelaamiseen.
Yksi syy verkko-ominaisuuksien vähäiseen hyödyntämiseen voi olla se, että kuluttajat eivät tarkalleen ottaen tiedä mitä älytelevisiolla voi tehdä. Toisaalta älytelevisioiden käyttöliittymä voidaan mieltää niin epäselväksi, etteivät kuluttajat edes vaivaudu opettelemaan sen käyttöä.