Koop Arponen ja Jyrki 69 kampanjoivat piratismia vastaan

Teemu Laitila
16. helmikuuta, 2012 15:24

Nuorten käsitykseen piratismista ja tuoteväärennöksistä pyritään vaikuttamaan tänään alkaneella Fake No More -kampanjalla. Eri alojen etujärjestöjen, Tullin ja Yhdysvaltain suurlähetystön toteuttaman kampanjan tukijoina toimivat 69 Eyes -yhtyeen keulahahmo Jyrki 69 ja Idols-voittaja Koop Arponen.
Mukana olevat taiteilijat kyseenalaistavat piratismin laillisen musiikkitarjonnan vaihtoehtona. "Suomessa on lukemattomia laillisia musapalveluita, joiden tarjonta on laajempaa kuin koskaan aiemmin. 69 Eyesin biisejä saa muun muassa iTunesista ja Spotifysta. Kenelläkään ei pitäisi olla syytä käyttää piraattipalveluja?, miettii Jyrki 69.
Koop Arposen mukaan maksamalla musiikista voi osoittaa arvostustaan artistien välillä kovaakin työtä kohtaan. "Musan tekeminen on niin hauskaa, ettei kaikki aina muista senkin olevan välillä rankkaa työtä. Ostamalla biisit laillisista palveluista ja boikotoimalla piraattikopioita, fanit voi osoittaa arvostavansa sitä työtä mitä musan tekoon on mennyt.?
Kampanja starttasi tänään Helsingissä Kampin keskuksessa, jossa Jussi 69 oli järjestäjien haastateltavana ja jakamassa nimikirjoituksia. Myöhemmin kampanja siirtyy Facebookiin, jossa kampanjan sivuilta löytyy esimerkiksi aihepiiriin liittyviä visailuja.
Musiikkipiratismi ei kuitenkaan ole kampanjan ainut viesti, vaan sen aikana jaetaan tietoa myös tuote- ja lääkeväärennöksistä. Kampanjan järjestävät Lääketeollisuus ry, Suomen Anti-piratismiyhdistys ry, Suomen Tulli, Tekijänoikeuden tiedotus ja valvontakeskus ry ja Yhdysvaltain suurlähetystö.

Lue myös nämä
Tägit
TTVK Fake No More
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.