Teemu Laitila
10. helmikuuta, 2012 11:32
Spotify on kasvamassa vauhdilla suoratoistopalveluiden markkinajohtajaksi. Viime vuoden aikana Spotify onnistui kaksinkertaistamaan markkinaosuutensa, laskee ArcticStartup -sivusto.
ArcticStartupin laskelmat perustuvat kansainvälisen äänitealan järjestön IFPI:n lukuihin suoratoistopalveluiden käyttäjistä sekä Spotifyn ilmoittamiin lukemiin maksavista asiakkaista. IPFI:n lukemien mukaan suoratoistopalveluilla oli toissavuonna 8,2 miljoonaa käyttäjää, joista Spotifyn osuus oli runsaat yhdeksän prosenttia.
Viime vuoden lopulla suoratoistopalveluilla oli maksavia käyttäjiä noin 13,4 miljoonaa ja Spotifylla oli 2,5 miljoonaa maksavaa asiakasta, mikä merkitsee Spotifyn markkinaosuuden kasvaneen vajaaseen 19 prosenttiin vuoden 2011 aikana.
Vuosi 2011 oli Spotifylle merkittävä, kun yhtiö usean vuoden neuvottelujen jälkeen julkaisi palvelunsa myös Pohjois-Amerikan markkinoille. Toinen merkittävä sopimus oli yhteistyö Facebookin kanssa.
Spotifyn maksavien asiakkaiden määrä on kasvanut huomattavasti nopeammin kuin suoratoistopalveluiden markkinat keskimäärin, mikä povaa Spotifylle entisestään vahvistuvaa asemaa markkinoilla.
Pohjois-Amerikan julkaisun jälkeen Spotify on pyrkinyt kannustamaan ilmaisen palvelun käyttäjiä siirtymään kuukausimaksullisen palvelunsa asiakkaaksi rajoittamalla merkittävästi ilmaisen palvelun käyttöaikaa ja asettamalla rajoituksia yksittäisten kappaleiden kuuntelumäärille. Älypuhelinten lisääntyessä yhä useampi on myös valmis maksamaan kuukausimaksun saadakseen palvelun käyttöönsä myös liikkeellä ollessa.