Google laittoi oman selaimensa jäähylle

Teemu Laitila
4. tammikuuta, 2012 21:44

Google on kertonut laittavansa oman Chrome-selaimensa 60 päivän mittaiselle hakujäähylle. Jäähyn aikana yhtiö alentaa manuaalisesti Chromen lataussivun sijoittumista omissa hakutuloksissaan.
Syynä rangaistukselle on Googlen palkkaaman mainostoimiston kampanja, joka rikkoi Googlen omia ohjeita maksetuista sivulinkeistä. Mainoskampanjan puitteissa nettiin ilmestyi useita sivustoja, joilla bloggaajat levittivät Chromen mainosvideota ja linkkiä Chromen lataussivulle maksua vastaan. Tapauksesta alun perin uutisoinut Search Engine Land kuvaili maksettuja "aitoja käyttökokemuksia" tökeröiksi ja tekstejä usein lähes täysin käsittämättömiksi.

Vaikka Google kieltää olleensa tietoinen palkkaamansa mainostoimiston aloittamasta kampanjasta, yhtiö haluaa omien sanojensa mukaan silti toimia esimerkkinä muille ja langettaa itselleen vielä normaaliakin ankaramman rangaistuksen sääntörikkomuksesta.
Myös kampanjan takana ollut mainostoimisto on vapauttanut Googlen vastuusta ja myöntänyt, että Google ei ollut tietoinen hakutulosten keinotekoisesta manipuloinnista, vaan alkuperäinen sopimus koski pelkästään mainosvideon tuottamista.

Silti Googlen itselleen julkisesti langettama rangaistus on omiaan toimimaan jo itsessään mainoskikkana, joka kerää enemmän huomiota kuin maksettu mainoskampanja konsanaan.

Lue myös nämä
Tägit
Google Chrome Google
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.