Tästä syystä Spotify ei koskaan menesty

Matti Robinson
12. joulukuuta, 2011 12:43

Musiikkibisneksessä pärjääminen on kovaa työtä, mutta aina sekään ei riitä. Digitaalisen musiikin jakelu on siirtynyt yhä enemmän Spotifyn kaltaisiin suoratoistopalveluihin, joiden bisnesmalli poikkeaa merkittävästi tavanomaisista toimijoista. Mikäli MP3.comin perustajaa ja entistä toimitusjohtajaa Michael Robertsonia on uskominen, eivät levy-yhtiöt anna uudenlaisille palveluille edes mahdollisuutta menestyä.
Nykyisin MP3tunesin palkkalistoilla olevan Robertsonin mukaan levy-yhtiöiden tekemät sopimukset ovat yksinkertaisesti niin kalliita palveluille, ettei voiton tekeminen ole mahdollista. Mikä tekee tilanteesta vielä pahemman, kaikki levy-yhtiöt vaativat diiliä, jolla saavat samat ehdot kuin parhaan diilin neuvotellut levy-yhtiö. Tämä tarkoittaa ettei räätälöityjä ja eri muotoisia sopimuksia voida tehdä.
Artikkelissa kerrotaan lisäksi muun muassa levy-yhtiöiden vaatimista kilpailijoiden myynti-/soittodatoista, suurista ennakkomaksuista, levy-yhtiöden surkeista dataformaateista ja ongelmista julkaisioiden kanssa. Suurimpana ongelmana Robertson ilmeisesti pitää kuitenkin sopimusten NDA-puolta. Digitaaliset musiikkipalvelut eivät voi kertoa mitään levy-yhtiöille maksetuista rahamääristä, levy-yhtiöt eivät puolestaan kerro paljonko maksavat näistä artisteilleen, joten kukaan ei oikeasti tiedä mikä määrä rahaa palveluilta siirtyy musiikintekijälle.
Toisin kuin valtaosassa muista aloista, musiikkipalvelulla ei ole mahdollista vaihtaa "tukkuria". Kaiken täytyy tulla suurilta levy-yhtiöiltä. Robertsonin artikkelin sanoma onkin selvä: Samalla kun musiikkipalvelut antavat hurjia määriä rahaa ja palvelun osakkeita levy-yhtiöille, saadaan palvelut näyttämään artisteja ryöstäviltä kansan silmien edessä.

Lue myös nämä
Tägit
Spotify MP3tunes
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.