Rovio: tässä olemme jo isompi kuin Google

Teemu Laitila
10. joulukuuta, 2011 16:36

Suomalainen Rovio-pelitalo tunnetaan parhaiten Angry Birds -pelistään, mutta pelin hillittömän suosion myötä Roviosta on kasvanut samalla myös mainosmaailman suuri tekijä. Rovion omien sanojen mukaan yhtiön mobiili mainosbisnes ohittaa jo netin suurimman mainosverkon ylläpitäjän Googlen.
Rovion mainosverkko koostuu mainosten avulla rahoitetusta Angry Birds -pelistä, jota on maailmanlaajuisesti ladattu jo 500 miljoonaa kappaletta. Yhtiön mukaan sen mainosverkko tarjoillee kuukaudessa jopa kymmenen miljardia mainosnäyttöä mobiililaitteiden käyttäjille.
Vaikka yhtiön väitteitä on hankala todistaa ilman tarkkoja tietoja Googlen näyttämien mainosten määrästä, Business Insiderin lähteiden mukaan Rovio tosiaan päihittää Googlen ainakin mobiililaitteiden näyttömainonnassa, mutta Google ajanee ohi mobiililaitteiden puolella hakusivunsa mainosten avulla.
Google ei kuitenkaan ole ainut suuryhtiö, jonka ohittaminen on Rovion tähtäimessä. Rovion markkina-arvo on viimeisimpien arvioiden mukaan jo noin 2,5 miljardia dollaria. "Arviot ovat oikeansuuntaisia, mutta Disneyn arvo on 60 miljardia dollaria. Seuraavaan 5 - 10 vuoden kuluessa haluamme päästä siihen", visioi Rovion markkinointijohtaja Peter Vesterbacka Business Insiderin haastattelussa.

Lue myös nämä
Tägit
Rovio Angry Birds
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.