Spotify & muut artisteille: syyttäkää levy-yhtiötä pienistä tuloista

Teemu Laitila
24. marraskuuta, 2011 13:11

Viime vuosina suoratoistoon ja kuukausimaksulliseen "kuuntele niin paljon kuin ehdit" periaatteeseen perustuvat musiikkipalvelut ovat saavuttaneet laajaa suosiota. Euroopassa suosituin palvelu on Spotify ja Amerikassa vaihtoehtoja on useita lisää. Suoratoistopalvelut ovat kuitenkin kohdanneet laajaa kritiikkiä, sillä niiden väitetään maksavan artistille huonosti.
Viime viikolla indie-levy-yhtiöitä edustava jakeluyhtiö ilmoitti poistavansa yli 200 asiakkaansa musiikin Spotifysta, sillä yhtiön mukaan suoratoisto kannibalisoi perinteistä musiikkimyyntiä.

Musiikkipalveluiden mukaan suuri osa kritiikistä on kuitenkin osoitettu väärään osoitteeseen. Amerikkalaisen musiikkipalvelun MOG:n toimitusjohtaja kertoi Fast Company -sivustolle, että yhtiö maksaa levy-yhtiöille tietyn prosenttimäärän asiakkaidensa kuukausittaisesta tilausmaksusta ja summa jaetaan levy-yhtiöille näiden artistien yhteenlaskettujen soittokertojen perusteella. Levy-yhtiöt taas jakavat rahan artisteilleen omien sopimustensa mukaisesti, eikä musiikkipalvelulla ole sananvaltaa tähän jakoon.
Jos artisti kokee saavansa liian pienen korvauksen suoratoistopalvelun soittokerroista, siitä kannattaa valittaa omalle levy-yhtiölleen, MOG:sta kommentoidaan.

Spotify puolestaan argumentoi, että tulojen mittaaminen soittokertojen perusteella on väärä tapa lähestyä asiaa nykyisessä bisnesmallissa. "Spofityn bisnesmalli ei perustu yksittäisiin soittokertoihin", yhtiöstä kerrotaan Wired-lehdelle. Spotifyn mukaan yhtiö on onnistunut käännyttämään miljoonat musiikinkuluttat pois laittomista lähteistä mainosrahoitteisen tai jopa kuukausimaksullisen laillisen musiikin pariin, mikä kasvattaa musiikkiteollisuuden liikevaihtoa.

Spotifyn oman ilmoituksen mukaan yhtiö on nykyään eurooppalaisille levy-yhtiöille toisiksi suurin tulonlähde digitaalisen musiikin osalta. Spotify kertoo tilittäneensä 150 miljoonan dollarin korvaukset oikeudenomistajille viimeisen kolmen vuoden aikana.

Suuri osa koko keskustelusta ja sormella osoittelusta johtuu musiikkiteollisuuden ja suoratoistopalveluiden sopimusten salaisuudesta. Kumpikaan osapuoli ei ole ollut halukas ilmoittamaan rojaltimaksujen ja sopimusten todellisia summia. Salailu on johtanut villeihin huhuihin, joiden mukaan esimerkiksi Lady Gaga ansaitsi miljoonalla Spotify-soitolla vain 167 dollaria. Laskelmien todenperäisyys kuitenkin kumottiin totaalisesti jälkikäteen.

Ongelmia kasvattaa isojen levy-yhtiöiden osaomistus esimerkiksi Spotifysta. Wired kertoo TechCrunchin tietoihin perustuen, että osaomistus oli ehtona pitkään neuvoteltujen lisenssisopimusten saamiseksi Yhdysvaltain markkinoilla. Wired nostaakin esiin aiheellisen kysymyksen. Miksi musiikkiteollisuus on valmis investoimaan suoratoistoon, jos se kerran on niin huono bisnesmalli?

Koko musiikkiala erilaisine sopimuksineen, eri musiikkikauppoineen ja jopa eri medioineen on tällä hetkellä niin tiheä viidakko, että suoratoiston hyötyjen ja haittojen arviointi on lähes mahdotonta. Pieni avoimuus rojaltisopimuksien suhteen helpottaisi mielipiteen muodostamista Spotifyn kaltaisista palveluista.

Lue myös nämä
Tägit
Spotify streaming suoratoisto MOG
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.