Teemu Laitila
15. marraskuuta, 2011 13:00
Kokonaisten albumeiden myynti on kääntynyt kasvuun ensimmäisen kerran sitten vuoden 2004, kertoo musiikkiteollisuuden myyntiä seuraava raportti. Kasvun syynä pidetään halvempia hintoja, musiikkia tarjoavia streaming-palveluita kuten Spotifya sekä kansainvälisten megatähtien kuten Lagy Gagan suosittuja levy-julkistuksia.
Maailman suurimman levy-yhtiön Universalin emoyhtiön Vivendin toimitusjohtaja pitää plussalle kääntyneitä lukuja merkkinä koko alan vähittäisestä toipumisesta.
"Musiikkimyynnin lukemissa on nähtävissä selkeä suunnanmuutos tänä vuonna. Emme halua vielä julistautua voittajiksi, mutta koko ala saattaa olla saavuttanut kääntymispisteen", kommentoi Vivendin toimitusjohtaja Jean-Bernard Levy.
Kuluvan vuoden albumimyynti näyttää tällä hetkellä kolmen prosentin kasvua viime vuoteen verrattuna. Jos lukemiin lasketaan mukaan uusi TEA-mittari (track equivalent album), joka laskee kymmenen yksittäistä myytyä kappaletta yhdeksi albumiksi, myyntilukemat näyttävät runsaan viiden prosentin kasvua. Tilastot käsittävät digitaalisten ja fyysisten kappaleiden myynnin.
Vivendin Levyn mukaan yksi suurimmista syistä kasvulle on hintojen lasku. Kuluttajien keskuudessa vaikuttaisi olevan kysyntää noin kympin hintaisille musiikkilevyille. Viime vuosien korkeiden hintojen karkottamat musiikinostajat palaavat takaisin levyjen pariin, kun hintoja on tiputettu kohtuullisemmille tasoille. Huolimatta kappalemääräisen myynnin kasvusta, albumeiden tuottama liikevaihto on edelleen huippuvuosia matalammalla tasolla.