Kuluttajavirasto haluaa puhelinmyynnin asiakkaan suostumuksen varaan

Teemu Laitila
10. marraskuuta, 2011 14:40

Kuluttajavirasto haluaisi merkittäviä tiukennuksia nykyiseen puhelinmyyntiä koskevaan lainsäädäntöön. Virasto on tehnyt työ- ja elinkeinoministeriölle aloitteen, jossa ehdotetaan puhelinmyynnin sallimista vain asiakkaan haluamilta yrityksiltä. Aloitteen takana ovat kasvavat valitusmäärät, jotka liittyvät epäselviin puhelimessa solmittuihin sopimuksiin.
Ongelmia on kuluttajaviraston mukaan viime aikoina lisännyt puhelinmyynnin siirtyminen yhä monimutkaisempiin tuotteisiin ja palveluihin. Puhelimessa kaupataan esimerkiksi säästämistuotteita, puhelin- ja laajakaistaliittymiä sekä maksutelevisiosopimuksia, joiden sisällöstä kuluttajan on yhä vaikeampi pysyä perillä.
Nykyinen laki edellyttää, että tuotteen tai palvelun myyjä antaa asiakkaalle riittävät tiedot kauppojen ehdoista ja rajoituksista. Pitkälti provisiopalkalla toimivat myyjät eivät kuitenkaan aina mainitse kaikista yksityiskohdista, mikä poikii valituksia kuluttajavirastoon totuuden selvittyä.
Liikenne- ja viestintäministeriö on jo aiemmin laatinut luonnoksen lakiesityksestä, jonka perusteella puhelinliittymien puhelinmarkkinointi kiellettäisiin. Kuluttajaviraston mielestä esitys ei ole tarpeeksi laaja, sillä puhelinmyynnin ongelmat koskettavat myös muita kuin telealaa.

Lue myös nämä
Tägit
kuluttajavirasto puhelinmyynti
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.