Teemu Laitila
3. marraskuuta, 2011 15:02
Uuden raportin mukaan nettiyhteydestä on muodostumassa televisioiden avainominaisuus. Digitimes kertoo televisioalaa seuraavan tutkimusyhtiön DisplaySearchin raportista, joka mukaan vuonna 2011 nettiyhteys löytyi jo 27 prosentista myydyistä televisioista. Nettiyhteys luo mahdollisuuden yhdistää televisio helposti esimerkiksi kodin muihin laitteisiin tai Internetin sisältöpalveluihin.
DisplaySearch ennustaa nettiyhteydellä varustettujen televisioiden toimitusten nousevan yli puolella saavuttaen 155 miljoonan laitteen rajan vuoteen 2015 mennessä. Yhtiön mukaan nettiyhteyden yleistymisestä oli nähtävissä vahvoja merkkejä syksyn IFA-messuilla Berliinissä.
"Television ja siihen liitettävän toisen ruudun ajatus on hyvä tilaisuus lisäarvon luomiseen. Sillä voidaan myydä älypuhelimia sekä tabletteja ja monet mobiilipalvelut toimivat parhaiten isolla ruudulla käytettynä", yhtiöstä arvioidaan.
Tärkeä huomio televisioiden verkkoyhteyksissä on langattomuuden vaatimus. Kuluttajatutkimusten mukaan käyttäjät eivät halua olohuoneeseensa enempää piuhoja. Langattomat yhteydet ovat myös paras ratkaisu nopeiden ad hoc -yhteyksien luomiseen esimerkiksi katsellessa kuvia älypuhelimen muistista tai televisio-ohjelmien selailu toisella ruudulla ilman katselun häiriintymistä.