Teemu Laitila
13. lokakuuta, 2011 16:12
Suomalainen mediayhtiö Sanoma Oyj toteutti kuusi maata kattavan iPad-käyttötutkimuksen. Tutkimuksessa kävi ilmi, että monessa taloudessa iPad on ottanut perinteisen tietokoneen paikan ensisijaisena internetin selailuun käytettävänä laitteena.
Tutkimuksessa olivat mukana Hollanti, Belgia, Saksa, Suomi, Unkari ja Venäjä. Tulosten perusteella venäläiset ovat erittäin ahkeria iPad-käyttäjiä ja laitteita löytyy yhdestäkin taloudesta useita. Vaikka iPadit on perinteisesti mielletty kotisohvalla tapahtuvaan surffailuun, erityisesti Venäjällä ja Unkarissa iPadia käytetään myös työpaikalla.
Lähes kaikki tutkimukseen osallistuneista vajaasta 4000 ihmisestä kertoivat käyttävänsä iPadia useita kertoja päivässä ja puolet käyttäjistä yhteenä 30 minuutista aina kahteen tuntiin. Pääasialliset käyttötarkoitukset ovat nettiuutisten lukeminen, verkkohaut ja muu netinselailu sekä sähköpostin kirjoittaminen.
Tutkimuksen toteuttanut Sanoma onkin panostanut omistamiensa sisältöjen kustomointiin nimenomaan iPad-käyttäjiä ajatellen. Monet yhtiön kustantamista lehdistä ovat tarjolla iPad-julkaisuina. Esimerkiksi Helsingin Sanomien iPad-sovellusta on käyttänyt ensimmäisen puolen vuoden aikana yli 10 000 eri lukijaa.