Manu Pitkänen
28. syyskuuta, 2011 15:15
Tämän viikon alussa Tampereen yliopistossa järjestetyssä MindTrek-tapahtumassa puhuneen tutkija Nicholas Carrin mukaan Internet-hankaloittaa asioihin keskittymistä ja syventymistä. Verkossa oleva materiaali on niin pirstaloitunut, että se tekee oppimisesta ja ymmärtämistä vaikeaa.
Carr on tutkinut Internetin vaikutuksista aivoihin ja julkaissut aiheesta kirjan, joka on saatavilla myös suomeksi (Pinnalliset, mitä internet tekee aivoillemme). Toisin kuin kirjoista löytyvät viitteet, verkon linkit eivät kannusta juuri mihinkään muuhun kuin piipahtamaan sivuilla. Lukija ei paneudu sisältöihin, minkä vuoksi tieto jää työmuistiin eikä siirry siitä eteenpäin pitkäaikaiseen muistiin.
Kirjan kääntäneen Antti Pietiläisen mukaan Internetillä on kuitenkin positiivisiakin vaikutuksia, sillä se parantaa visuaalis-avaruudellista kykyjen kehitystä.
Internetin vaikutusten ymmärtäminen on kokoajan tärkeämpää, sillä koulut ja opetusmateriaalin tuottajat pyrkivät siirtymään enemmän ja enemmän nettiin. Verkon hyvien ja huonojen puolien tuntemisesta on etua mahdollisimman tehokkaiden oppisisältöjen suunnittelussa. Tutkimusten mukaan tietokoneen käyttäminen oppimisvälineenä on heikentänyt keskimääräisten oppilaiden oppimista.