Teemu Laitila
8. syyskuuta, 2011 12:54
Pelikustantaja Electronic Arts kertoo myyneensä verkkopelien pelaamiseen oikeuttavia Online Pass -koodeja 10 - 15 miljoonan dollarin edestä.
Online Pass -järjestelmää on pidetty EA:n taholta keinona rajoittaa käytettyjen pelien myyntiä. Automaattinen oikeus verkkopeliin on vain pelin ensimmäisen omistajan oikeus ja käytetyn pelin ostaja joutuu lunastamaan pelioikeuden Online Pass -koodilla.
EA:n toimitusjohtaja Eric Brown ei pidä vuonna 2010 käyttöön otetun järjestelmän tuomaa 10 - 15 miljoonaan dollarin (7 - 10 miljoonaa euroa) liikevaihtoa erityisen merkittävänä.
Vaatimattomista tuloista huolimatta EA pitää järjestelmää onnistuneena. Yhtiön mukaan pienetkin tulot ovat aiemmin keräämättä jäänyt korvaus siitä, että käytettyjen pelien ostajat "kuluttavat kaistaa ilman maksua".
EA:n jälkeen myös monet muut kustantajat ovat omaksuneet vastaavia järjestelmiä. Erillisen verkkopelimaksun ovat ottaneet käyttöön esimerkiksi Codemasters, Warner Bros, THQ, Ubisoft sekä myös Sony.