Manu Pitkänen
14. elokuuta, 2011 10:16
Uuden tutkimuksen mukaan Microsoftin kehittämä Bing-hakukone löytää todennäköisemmin hakijan etsimän tiedon kuin markkinoita suvereenisti hallitseva Google.
Hakukoneiden osumatarkkuutta mitattiin sen perusteella kuinka moni tehdyistä hauista johti linkin klikkaamiseen. Mikäli hakija ei klikannut mitään linkkiä, ajatellaan hänen olleen tyytymätön hakutuloksiin eli hän ei löytänyt etsimäänsä tietoa. Tutkimuksen mukaan Bingillä 80,04 prosenttia hauista johti klikkaamiseen ja Googlella taas vain 67,56 prosenttia. Parhaimmat tulokset saatiin kuitenkin Yahoon palveluista, sillä niiden osumatarkkuus oli 81,36 prosenttia.
Tutkimus tehtiin heinäkuussa ja siinä huomioitiin ainoastaan Yhdysvalloista tehdyt haut.
Google on kuitenkin edelleen markkinaykkönen alallaan. Yhdysvalloissa viime kuussa tehdyistä hauista 66,05 prosenttia tehtiin Googlen kautta. Bingin markkinaosuus on 12,98 ja Yahoon 15,07 prosenttia. Ottamalla huomioon että Yahoo käyttää Microsoftin kehittämää hakumoottoria, niin Bingin kokonaisosuus hakumarkkinoista kohoaa 28,05 prosenttiin.