Manu Pitkänen
20. kesäkuuta, 2011 9:54
Vuosi lähenee jo puoli väliä, joten on hyvä aika tarkastella miten selainmarkkinat makaavat. Uutisen tiedot perustuvat GlobalStatsin yli kolmelta miljoonalta web-sivulta keräämiin tietoihin. Käyttäjätiedot on kerätty kesäkuun alkuviikkoina.
Tilastojen mukaan Microsoftin kehittämän Internet Explorerin tuorein versio, IE9, on yleistynyt erittäin hitaasti. Se on 5,89 prosentin markkinaosuudellaan vasta seitsemänneksi yleisin selain, heti Internet Explorer 7:n jälkeen. Kärjessä on näiden versioiden välimalli eli IE8, 27,98 prosentin kakulla. IE9:n tilanteeseen on kuitenkin luvassa helpotusta tämän kuun lopulla, jolloin selaimen laaja Windows Update -jakelu aloitetaan.
Tilastokakkonen FireFox 4.0 on onnistunut valtaamaan markkinat isompaa kilpailijaansa paremmin. GS:n tilastoista näkyy hyvin kuinka FireFox 3.6:n markkinaosuus lähti jyrkkään laskuun nelosversion julkaisun myötä. Tuliketun uusinta versiota käyttää 16,14 prosenttia surffaajista.
Kolmospaikkaa pitää Googlen kehittämän Chromen 11.0-versio 10,23 prosentin osuudella, joka on hieman enemmän kuin FireFox 3.6:lla (9,45%). Hakukonejätti ei ole selvästikään selaimensa päivitysrumbassa voiton puolella, sillä tuorein vakaa versio Chrome 12.0 löytyy viidenneltä sijalta 8,09 prosentin osuudella.
Selainmarkkinoiden lilliputin eli Operan yhdestoista versio löytyy sopivasti yhdenneltätoista sijalta (1,31%). Suurin yllätys on iPadille tarkoitetun Safari-selaimen keräämä markkinaosuus, 0,68 prosenttia. Safari 5.0 löytyy kahdeksannelta sijalta, ollen lähes tasoissa IE6:n kanssa.
Kuva: Pigdom.com