Kinect-sovellusten kehittäminen avautui kaikille

Teemu Laitila
17. kesäkuuta, 2011 12:07

Microsoft on eilen julkistanut beta-version kehitystyökaluista, joiden avulla kuka tahansa voi hyödyntää sovelluksissaan suuren suosion saavuttanutta Xbox 360:n Kinect-ohjainta.
Vaikka Kinect on alun perin tarkoitettu pelkästään konsolipelien ohjaukseen, hakkerit selvittivät sen toimintalogiikan heti julkaisun jälkeen, mikä on mahdollistanut mielikuvituksellisten vaihtoehtoisten käyttötapojen kehittelyn.
Virallinen Kinect SDK julkaistaan Windows-koneille ja se on aluksi tarkoitettu vain harrastelijoiden ja tutkijoiden epäkaupalliseen käyttöön. SDK tarjoaa kehittäjille pääsyn Kinectin kameraan, syvyyssensoriin, mikrofoneihin sekä kaikkiin muihin laitteen toimintoihin. Skeletal Tracking mahdollistaa ruumiinosien liikkeiden seuraamisen, jonka avulla voidaan kehittää esimerkiksi kädenpyyhkäisyillä toimivia käyttöliittymiä.
Microsoft suunnittelee julkaisevansa myöhemmin myös kaupallisen kehityksen sallivan version kehitystyökaluistaan. Isompien pelikehittäjien mukaantulo saattaa tuoda PC-pelaajillekin mahdollisuuden jumpata ruudun edessä esimerkiksi erilaisten urheilupelien merkeissä.
Kinectin käyttö ei kuitenkaan rajoitu pelkästään peleihin, vaan myös Microsoft on laajentanut ohjaimen käyttömahdollisuuksia. Yhtiö on muun muassa pyrkinyt Ciscon perinteisesti hallitsemalla videoneuvottelujen kentälle omalla Kinect-palvelullaan. Avoimempi suhtautuminen harrastelijakehittäjien ideoihin saattaa kuitenkin nostaa Kinectin suosion täysin uudelle tasolle.

Lue myös nämä
Tägit
Kinect
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.