Electronic Arts pyrkii eroon pelipakkausten myynnistä

Teemu Laitila
10. toukokuuta, 2011 15:37

Maailman suurin pelikustantaja Electronic Arts aikoo tulevien vuosien aikana lopettaa kokonaan fyysisten pelilevyjen myynnin ja siirtyä jakelemaan sisältöjään vain digitaalisia kanavia pitkin. Electronic Artsin toimitusjohtajan John Riccitiellon mukaan yhtiö muuttuu tulevaisuudessa pelejä tarjoavaksi digitaaliseksi palvelutaloksi.
EA on jo edennyt suunnitelmissa hyvän matkaa, sillä digitaalisen levityksen osuus yhtiön liikevaihdosta kasvoi 46 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen. Riccitiello selvensi yhtiön tulevaa strategiaa sijoittajille viime viikolla yhtiön julkaistua osavuosikatsauksensa. EA tulee perustamaan muutoksen kolmeen avainstrategiaan.
Ensimmäiseksi Riccitiello painottaa EA:n massiivista immateriaalisen omaisuuden määrää, joka on Riccitiellon mukaan alan suurin. Yhtiö omistaa oikeudet lukuisiin menestyneisiin pelisarjoihin ja tuotemerkkeihin, kuten EA Sports, FIFA, Hasbro, Madden, Battlefield, The Sims, Tetris ja Mass Effect. EA aikoo muuttaa pelisarjat jatkuvasti lisenssituloja tuottavaksi toiminnaksi.
Toiseksi EA näkee itsensä yhä enemmän sovellusalustana eikä niinkään pelkkänä sisällöntuottajana kolmannen osapuolen alustoille. EA vihjaili tulevasta palvelusta, joka yhdistää EA:n eri alustojen pelit yhdeksi monella eri alustalla toimivaksi pelialustaksi.
Kolmanneksi EA panostaa tuotekehitykseen palkkaamalla lisää maailmanluokan kykyjä palvelukseensa ja tarjoamalla riittävät resurssit kehitystyöhön.
Vaikka pelikeräilijöiden ei tarvitse olla huolissaan fyysisten pakkausten häviämisestä kokonaan vielä tänä tai ensi vuonna, koko alan suuntaus kohti digitaalista levitystä on kohtalaisen selvä.

Lue myös nämä
Tägit
Electronic Arts
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.