Teemu Laitila
9. toukokuuta, 2011 10:51
Apple on tiputtanut hakukonejätti Googlen maailman arvokkaimman brändin paikkalta. Google on pitänyt titteliä hallussaan jo neljä peräkkäistä vuotta. Brändien arvoa mittaava Millward Brown arvioi Applen brändin arvon nousseen 153 miljardiin dollariin ohi Googlen arvioidun 111,5 miljardin arvon.
Applen nousu on ollut viime vuosina huimaa. Yhtiön brändin arvo on kasvanut 84 prosenttia viimeisen kahden vuoden aikana. Pelkän brändin arvostuksen lisäksi Applen todellinen arvo on kasvanut hyvien myyntilukujen seurauksena. Apple ohitti tänä keväänä Microsoftin maailman arvokkaimpana teknologiayhtiönä.
Millward Brown arvioi, että Applen pikkutarkka keskittyminen yksityiskohtiin ja sen lisääntyvä näkyvyys myös yritysmaailmassa ovat antaneet yhtiölle mahdollisuuden hinnoitella tuotteitaan perinteisten sääntöjen vastaisesti.
Apple tekee samaa kuin maailman luksusbrändit, joiden korkea hinnoittelu ainoastaan lisää halua omistaa tuotteita. Sen ylläpitämiseksi täytyy tietysti valmistaa myös loistavia tuotteita ja Apple on onnistunut siinä