Teemu Laitila
21. huhtikuuta, 2011 10:31
3D-televisoiden hinta ja niiden käyttöön vaadittavat lasit ovat suurimmat hidasteet 3D-televisoiden yleistymisen tiellä huolimatta siitä, että kuluttajien tietoisuus tekniikasta ja sen ominaisuuksista on lisääntynyt huomattavasti.
Amerikkalaisen NPD Groupin tutkimuksessa televisioiden ja tarvittavien lasien kalliit hinnat nousivat suurimmaksi esteeksi 3D-television hankinnalle. Niiden keskuudessa joita hinta ei haittaa, pakollisten lasien käyttö nähtiin ongelmaksi.
3D-televisioiden hintojen odotetaan laskevan huomattavasti lähiaikoina ja jo nyt tekniikan premium-hinnoittelu on ollut reilusti laskemaan päin. NPD Groupin analyytikon mukaan hintojen laskiessa pakollisten lasien käytön epämukavuus nousee pian suurimmaksi syyksi 3D:n hitaalle yleistymiselle.
Vaikka käyttäjä olisi valmis hyväksymään hintavat laitteet sekä epämukavat lasit, suuri ongelma laajalle leviämiselle on edelleen sisällön puute. Olohuoneiden siirtyminen teräväpiirtoaikaan tapahtui kohtalaisen nopeasti, sillä vanhemmatkin elokuvat voitiin julkaista HD-tarkkuudella mikä piti tarjonnan hyvänä. 3D-elokuvat vaativat kuitenkin oman tuotantoprosessinsa alusta loppuun, mikä pitää sisältötarjonnan kohtalaisen pienenä vielä pitkään.