Teemu Laitila
14. huhtikuuta, 2011 12:40
Erittäin suosituksi noussut musiikin suoratoistopalvelu Spotify aikoo rajoittaa ilmaisversionsa kuuntelumääriä. Yhtiö on tänään ilmoittanut virallisessa blogissaan, että ilmainen mainosrahoitteinen versio on tarjolla myös tulevaisuudessa, mutta yksittäisten kappaleiden kuuntelukertoja rajataan pienemmäksi ja samalla vähennettään kuukausittaista ilmaisen kuuntelun tuntimäärää.
Muutoksista kertovassa blogiviestissä yhtiön toimitusjohtaja Daniel Ek iloitsee palvelun saamasta uskomattomasta suosiosta. Ekin mukaan Spotify on saanut käyttäjät kuuntelemaan paljon erilaista musiikkia ja samalla vähentänyt piratismia.
Yhtiö kuitenkin pyrkii muuttamaan ilmaispalvelun kasvaneita käyttäjämääriä maksaviksi asiakkaiksi. Taustalla lienee ainakin osittain Spotifyn takkuileva Amerikan-valloitus. Levy-yhtiöt ovat olleet haluttomia solmimaan sisältösopimuksia Spotifyn kanssa, sillä ne näkevät mainosrahoitteisen toimintamallin kannattamattomana pitkällä tähtäimellä.
Houkutellakseen aktiivikäyttäjiä tilaaman maksullisen version palvelusta, Spotify rajoittaa yksittäisten kappaleiden ilmaiset kuuntelukerrat viiteen toistoon. Tähän asti Open-versiossa käytössä ollut 20 kuukausittaisen käyttötunnin rajoitus lasketaan 10 tuntiin kuukaudessa kaikessa ilmaisessa käytössä.
Rajoitukset kuitenkin astuvat voimaan vasta kuuden kuukauden kuluttua palvelun käyttöönotosta. Käytännössä se kuitenkin tarkoittaa, että rajoitukset tulevat voimaan heti niille käyttäjille, joiden tunnukset on luotu ennen viime vuoden marraskuun alkua. Uudet käyttäjät pääsevät nauttimaan nykyisestä rajoittamattomasta vapaasta kuuntelusta ensimmäiset kuusi kuukautta.
Rajoitusten lisäksi Spotify lupaa paljastaa lähiaikoina kasan uusia ominaisuuksia, joilla palvelusta tehdään entistäkin toimivampi.