Kaarlo Räihä
15. maaliskuuta, 2011 11:41
Kun musiikin myynti lähti 2000-luvun alussa laskuun, syyttivät musiikkiteollisuuden edustajat tästä usein piratismia. Miljoonia levyjä myyneen Jon Bon Jovin mukaan syy on kuitenkin Steve Jobsissa, joka tappoi iTunesin avulla musiikin maagisuuden.
Asia tuli ilmi, kun Jon Bon Jovina tunnettu John Francis Bongiovi, Jr. kertoi mietteitään muutama päivä sitten lehdistölle. Hänen mukaansa levyjen ostamiseen ja kuunteluun liittyvä maaginen elämys on nykyään poissa, koska iTunesin tapaiset latauspalvelut eivät tarjoa enää samanlaista tunteiden kirjoa kuin fyysisten levyjen hankinta.
Jon Bon Jovin mukaan nykynuoret eivät enää osta levyjä kansitaiteen luoman illuusion perusteella, eivätkä he enää kuuntele levyjään silmät suljettuina nauttien niiden tarjoamasta maailmasta. Koska nykynuoret eivät koe näitä hienoja elämyksiä musiikin kanssa, eivät he myöskään osta levyjä aiempien sukupolvien tavoin, jonka vuoksi levyjen myyntiluvut ovat heikentyneet.
Levymyyntien heikkeneminen ei kuitenkaan tuo taloudellisia ongelmia Jon Bon Joville, sillä hän oli viime vuonna Yhdysvaltojen tuottoisin keikkailija.