Manu Pitkänen
12. maaliskuuta, 2011 16:24
Id Softwaren perustaja, Doom-pelimoottorien kehittäjä ja avoimen lähdekoodin puolestajapuhuja John Carmackin mukaan Microsoftin kehittämä DirectX-rajapinta on nykyään selvästi parempi kuin sen avoimen lähdekoodin kilpailija OpenGL. Carmack kuitenkin rauhoittelee, ettei id Softwarella ole mitään aikomusta vaihtaa pelimoottoreidensa rajapintaa DirectX:ään.
Carmackin mukaan Microsoftin rohkeus uudistaa reippaalla kädellä DirectX:ää välittämättä niiden vaikutuksista yhteensopivuuteen on tehnyt rajapinnasta OpenGL:ää paremman, jota on haluttu kehittää vanhempaakin rautaa silmällä pitäen. Carmackin mukaan esimerkiksi DirectX:n tapa käsitellä monisäikeisiä prosesseja on selvästi parempi. Carmack on myös huomannut, että Microsoftista on tullut alan uusi innovaattori, joka keksii uusimmat kehitysideat. OpenGL:n kehitystyö taas on ajautunut siihen, että DirectX:n ominaisuudet yritetään sisällyyttää omaan rajapintaan myöhemmin. Uudistukset tulevat tällöinkin vain laajennoksina, eivätkä kuulu varsinaisesti rajapinnan pääkehityshaaraan.
Id Software ei kuitenkaan aio siirtyä OpenGL:stä DirectX:ään jälkimmäisen eduista huolimatta. Carmackin mukaan hyödyt jäisivät lopulta niin pieniksi, ettei koodin ja kehitystyökalujen päivityksissä ole mitään mieltä.