John Carmack: DirectX parempi kuin OpenGL

Manu Pitkänen
12. maaliskuuta, 2011 16:24

Id Softwaren perustaja, Doom-pelimoottorien kehittäjä ja avoimen lähdekoodin puolestajapuhuja John Carmackin mukaan Microsoftin kehittämä DirectX-rajapinta on nykyään selvästi parempi kuin sen avoimen lähdekoodin kilpailija OpenGL. Carmack kuitenkin rauhoittelee, ettei id Softwarella ole mitään aikomusta vaihtaa pelimoottoreidensa rajapintaa DirectX:ään.
Carmackin mukaan Microsoftin rohkeus uudistaa reippaalla kädellä DirectX:ää välittämättä niiden vaikutuksista yhteensopivuuteen on tehnyt rajapinnasta OpenGL:ää paremman, jota on haluttu kehittää vanhempaakin rautaa silmällä pitäen. Carmackin mukaan esimerkiksi DirectX:n tapa käsitellä monisäikeisiä prosesseja on selvästi parempi. Carmack on myös huomannut, että Microsoftista on tullut alan uusi innovaattori, joka keksii uusimmat kehitysideat. OpenGL:n kehitystyö taas on ajautunut siihen, että DirectX:n ominaisuudet yritetään sisällyyttää omaan rajapintaan myöhemmin. Uudistukset tulevat tällöinkin vain laajennoksina, eivätkä kuulu varsinaisesti rajapinnan pääkehityshaaraan.
Id Software ei kuitenkaan aio siirtyä OpenGL:stä DirectX:ään jälkimmäisen eduista huolimatta. Carmackin mukaan hyödyt jäisivät lopulta niin pieniksi, ettei koodin ja kehitystyökalujen päivityksissä ole mitään mieltä.

Lue myös nämä
Tägit
DirectX OpenGL
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.