Microsoft haluaa IE6:n markkinaosuuden alle prosenttiin

Kaarlo Räihä
4. maaliskuuta, 2011 21:59

Harvemmin suuret yritykset kampanjoivat itse omia tuotteitaan vastaan, mutta ohjelmistojätti Microsoft on tehnyt tänään juuri näin, kun yrityksen markkinointipuolelle toimiva Roger Capriotti käynnisti kampanjan, jossa Internet Explorer 6 -selaimen markkinaosuus on tarkoitus saada alle prosenttiin.
Kampanjan sivustona toimii osuvasti nimetty IE6 Countdown, joka näyttää ihmisille tietoja IE6-selaimen suosiosta eri maissa. Suomen brändityöryhmä voi olla ainakin tältä osin tyytyväinen, sillä maassamme IE6:n markkinaosuus on alle 0,7 prosenttia. Sivuston tilastojen perusteella IE6 on suosittu erityisesti Kiinassa, jossa sen hallussa on yli kolmannes selainmarkkinoista.

Capriottin mukaan kymmenen vuotta vanhalla IE6:lla on hallussaan edelleen noin 12 prosentin osuus maailman selainmarkkinoista, joten matka yhden prosentin markkinaosuuteen on vielä pitkä.
Microsoftin kampanjan tarkoitus on auttaa sivustoja kehittäviä tahoja, jotta nämä voisivat unohtaa IE6-selaimen tukemisen kokonaan. Monet internetin sivustot eivät enää toimi kunnolla IE6-selaimella, mutta markkinaosuuden perusteella tämä ei tunnu häiritsevän selaimen käyttäjiä. Microsoft aikoo myös itse lopettaa IE6:n tukemisen lähiaikoina, ja ensimmäisenä varoituksen saavat MSN-palveluiden käyttäjät, joille suositellaan pian selaimen päivittämistä.

Kampanjaan voi osallistua kuka tahansa lisäämällä esim. omalla kotisivulleen tai blogiin muistutuksen IE6:n käyttäjille selaimen vanhentumisesta tai vaihtoehtoisesti valistamalla 2000-luvun alkupuolelle jumiutuneita sieluja uudesta paremmasta elämästä. Yrityskäyttäjiä ajatellen Microsoft on myös julkaissut useita auttavia tekstejä ja tutkimuksia, joiden pitäisi kannustaa IT-päättäjiä uudelle aikakaudelle.

Uuden Internet Explorerin lisäksi kuluttajat voivat ottaa käyttöönsä vaikkapa Chrome-, Firefox-, Opera- tai Safari-selaimen.

Lue myös nämä
Tägit
Internet Explorer Microsoft
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.