Urheiluvälineiden kauppa siirtyy verkkoon

Teemu Laitila
1. maaliskuuta, 2011 18:25

Kaupan Liiton julkaisemien tilastojen mukaan urheiluvälinekauppa on liittynyt nettishoppailusta kärsivien kaupan alojen listalle. Eniten netistä ostetaan matkoja, elektroniikkaa, liikenteeseen liittyviä tuotteita, rahapelejä sekä esimerkiksi vaatteita.
Suurin häviäjä on kuitenkin kotimainen kivijalkamyymälöissä tapahtuva urheiluvälinekauppa sekä kotimaiset verkkokaupat. Urheiluvälineitä verkosta ostavista asiakkaista jo lähes puolet on löytänyt parempia hintoja ulkomaisista nettikaupoista eli verkkokaupoissa käytetystä 54 miljoonan euron potista puolet valuu ulkomaille.

Ulkomaille suuntautuva verkko-ostaminen yleistyy jatkuvasti uusissa tuoteryhmissä. Hälyttävää on joidenkin arvokkaiden tuoteryhmien kuten autojen ja rahapelien kasvava rahavirta ulkomaille.
Seppo Ropponen, TNS Gallup

Isot kansainväliset urheiluvälinemyyjät jyräävät kotimaiset toimijat kokonsa voimin. Isot myyntivolyymit mahdollistavat hintojen pitämisen alhaalla ja kaupoilla on jo olemassa toimivat logistiikkaketjut halpoihin kuljetusmaksuihin.
Toisaalta kotimaisissa verkkokaupoissa kuluttajia houkuttelee ostamisen turvallisuus. Viallisten ja muuten sopimattomien tuotteiden palauttaminen on helpompaa ja mahdolliset takuuasiat hoituvat yleensä helpommin ja suomen kielellä kuin vaikka rapakon takana olevan verkkokauppiaan kanssa.

Lue myös nämä
Tägit
verkkokauppa
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.