Manu Pitkänen
21. tammikuuta, 2011 13:27
IFPIn (International Federation of the Phonographic Industry) tällä viikolla julkaiseman vuosiraportin mukaan musiikkiteollisuuden markkinoiden arvosta on vuoden 2003 jälkeen haihtunut ilmaan 30 prosenttia. Raportissa ollaan myös huolestuneita digitaalisen musiikin myynnin hidastumisesta.
Digitaalisen musiikin myynnin liikevaihto on viimeisen seitsemän vuoden aikana kasvanut huimat 1000 prosenttia. Musiikkiteollisuuden kokonaistuotoista on haihtunut samalla aikavälillä kolmannes digitaalisen musiikin hyvästä menestyksestä huolimatta. Nykyään digitaalisen musiikin myynnin arvo kokonaismyynnistä on noin kolmannes. Vaikka digitaalista musiikin jakelua voidaankin pitää alan pelastajana, niin senkin kasvu taittui viime vuonna kuuteen prosenttiin, kun se vuonna 2009 oli yhdeksän prosenttia.
Musiikkiteollisuuden pelastajaksi IFPI kaavailee Spotifyn kaltaisia palevluja. Musiikin heikosta menekistä viime vuosina IFPI syyttää piratismia, jonka kitkemiseksi järjestö toivoo päättäjiltä voimakkaampia piratisminvastaisia lakeja.
Digitaalisen jakelun ongelmana ei ole ainoastaan piratismi, vaan myös musiikin lisenssointiin liittyvät ongelmat. Musiikin levittämiseen tarvittujen lisenssien hankkiminen on osoittautunut hankalaksi, minkä vuoksi esimerkiksi Spotifyn laajentuminen Yhdysvaltoihin on ollut hidas prosessi. IFPI ei kuitenkaan näe lisenssiongelmia selittävänä tekijänä alan taloudellisille ongelmille.