Teemu Laitila
21. joulukuuta, 2010 21:10
Apple on ilmoittanut, että sen syyskuussa lanseeraama toisen sukupolven Apple TV -laite saavuttanee miljoonan myydyn laitteen rajan tämän viikon kuluessa. Apple on aikaisemmin ollut suhteellisen vaitonainen Apple TV:n myyntiluvuista ja yhtiössä laitteeseen on viitattu vain "harrastuksena". Applen ilmoituksen ajankohta ei liene sattumaa, sillä Googlen kilpaileva Google TV on ollut lievässä vastatuulessa.
Ensimmäisen sukupolven Apple TV:n myyntilukuja ei tiedetä, mutta arvailujen mukaan laite ei saavuttanut yhtiön tavoitteita, mistä johtuu vähättelevä harrastukseksi kutsuminen. Toisessa sukupolvessa Apple on kuitenkin panostanut laitteeseen sekä sisällön että laitteiston puolesta. Aiempaa pienempään ja tyylikkäämpään laitteeseen on saatavilla tv-sarjoja sekä elokuvia alkaen 0,99 dollarin hintaan iTunesin kautta.
Applen puhelimissa ja tableteissa käytettävän iOS-käyttöjärjestelmän uusin 4.2 versio tuo mukanaan aiempaa paremman yhteensopivuuden eri laitteiden välille ja se mahdollistaa Apple TV:n ohjaamisen esimerkiksi iPhone-puhelimella.
Kilpailu niin kutsuttujen set-tob-boxien markkinoilla on kuitenkin kiristymässä ja paremmilla ominaisuuksilla varustettuja laitteita löytyy jo muiden valmistajien valikoimista. Toisaalta Applen virtaviivaiset käyttöliittymät ja tarkasti mietitty käyttökokemus ovat osoittautuneet hyvin myyväksi yhdistelmäksi muillakin osa-alueilla teknisesti huonommista ominaisuuksista huolimatta.