iTunesin ylivoima musiikin myynnissä kasvoi

Kaarlo Räihä
18. joulukuuta, 2010 15:16

Vaikka digitaalisten musiikkilataamojen markkinoille on tullut runsaasti uusia tekijöitä viimeisen parin vuoden aikana, eivät uudet tulokkaat ole saaneet itselleen kuin pienen siivun Yhdysvaltojen markkinoista. Myyntimäärissä mitattuna ylivoimainen ykkönen on edelleen Apple, jonka iTunes onnistui nostamaan markkinaosuutensa 66,2 prosenttiin. Nousua edelliseen vuoteen verrattuna tuli kolme prosenttiyksikköä.
iTunesin jälkeen toisena oli Amazonin musiikkikauppa, joka nousi viime vuoden 11 prosentista tänä vuonna 13,2 prosenttiin. Yhteensä tämä kaksikko myy Yhdysvalloissa lähes 80 prosenttia kaikesta ladattavasta musiikista.

Tiedot perustuvat tutkimusyhtiö NPD Groupin julkaisemiin lukuihin, mutta levy-yhtiöistä tulleiden tietojen mukaan Applen markkinaosuus on kuitenkin reilusti korkeampi, ja joinakin viikkoina sen markkinaosuus lähentelee jopa 90 prosentin luokkaa. Levy-yhtiön jakelupäälliköiden mukaan Amazonin kohdalla puhutaan 6-10 prosentista, joten tiettyinä viikkoina Yhdysvalloissa lähes kaikki musiikkilatauksiin tarkoitetut rahat päätyvät joko Applelle tai Amazonille.
Applen ylivaltaa vastaan taistelu on osoittautunut hankalaksi kaikille toimijoille, sillä esim. Amazon on myynyt musiikkia tappiolla kuluttajille houkutellakseen heitä musiikkiostoksille. Halvimmillaan digitaalisen albumin on saanut MP3-formaatissa Amazonilta 3,99 dollarilla.

Vuonna 2008 iTunes ohitti Yhdysvaltojen musiikkimarkkinoilla maailman suurimpana kauppaketjuna tunnetun Wal-Martin.

Lue myös nämä
Tägit
iTunes Apple
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.