Yle: Teosto keräsi ennätysmäärän nuoria jäseniä

Teemu Laitila
12. lokakuuta, 2010 13:13

Ylen mukaan musiikintekijöiden etujärjestö Teoston MySpace-palvelussa toteuttama ilmaista liittymistä tarjoava kampanja oli erittäin onnistunut. Kaksi kuukautta kestäneen kampanjan aikana Teosto sai 4000 uutta jäsentä, kun tavallisesti jäseniä tulee vuodessakin vain parituhatta.
Monen internetin parissa kasvaneen nuorempaan sukupolveen kuuluvan mielestä Teosto sekä muut alan etujärjestöt ovat jopa rikollisjärjestöihin verrattavia organisaatioita tai vähintään nykyaikaan sopimattomia jäänteitä vanhoilta ajoilta.
Silti Teoston MySpace-kampanja houkutteli erityisesti nuoria musiikintekijöitä ja Ylen haastatteleman Teoston viestintäpäällikön mukaan yli puolet liittyneistä oli alle 30-vuotiaita.
Ylen mukaan Kuopiolainen death metal -bändi Kruor päätti koko jäsenistönsä voimin liittyä Teostoon, koska kokopitkä albumi on suunnitteilla.
"Jos bändihommat lähtevät kunnolla vauhtiin, saatta Teostosta tulla jotain rahaa", toteaa Kruorin kitaristi ja biisintekijä Juri Ruotsalainen Ylen mukaan. Musiikki on silti pääosassa ja mahdollinen rahantulo mukava lisä. "Eihän tätä ainakaan itse rahan takia tee, kunhan pääsisi soittelemaan ja saisi kuulijoita", pohtii Ruotsalainen.
Teoston toimintakertomuksen mukaan yhdistyksen myyntituotot kotimaassa olivat 41 miljoonaa euroa ja yhdistyksen kokonaistuotot hieman yli 50 miljoonaa euroa. Näistä 35,2 miljoonaa euroa tilitetään säveltäjille, sanoittajilla ja musiikin tuottajille.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.