Chrome 7 tukee kilpailijoiden tavoin näytönohjaimen rautakiihdytystä

Kaarlo Räihä
28. elokuuta, 2010 22:42

Selainsodassa pelkkä vauhdikas Javascript-moottori ei enää riitä taisteluiden voittoon, sillä uusien internet-selainten pitää myös osata piirtää graafisia elementtejä nopeaan tahtiin. Tällä rintamalla Google on ollut pitkään vaitonainen, mutta tällä viikolla tulleiden tietojen mukaan Chromen 7-versio osaa hyödyntää näytönohjaimen tarjoamaa laskentatehoa.
Chromen toteutus poikkeaa esim. Internet Explorer 9 - ja Firefox 4 -selainten vastaavista toteutuksista parilla merkittävällä tavalla. Ensimmäinen on OpenGL ES 2.0:n hyödyntäminen pienimpänä yhteisenä nimittäjänä piirtämisen osalta, joten Chromen toteutus toimii Windows-, Linux- ja Mac OS X -käyttöjärjestelmien ohella mm. mobiililaitteissa. Windowseille luvassa on myös Direct3D-tuki, joten esim. Windows XP:tä ei syrjitä tällä osa-alueelle toisin kuin kilpailevien selainten Direct2D-toteutukset tekevät.
Toinen merkittävä asia on rautakiihdytyksen eriyttäminen omaan hiekkalaatikkoon, jolloin näytönohjaimen mahdolliset ajuribugit eivät kaada koko selainta, vaan ainoastaan piirtoa nopeuttavan GPU-moduulin. Selaimen lisäksi tätä GPU-moduulia voivat hyödyntää myös selainlaajennukset.
Tällä hetkellä Chromen 7-versio tukee vain muutaman toiminnon rautakiihdytystä, mutta tukea on tarkoitus laajentaa tulevissa versioissa. Toiminnallisuutta voi kokeilla 7.0.508.0 Build 57738 -version tai uudemman kanssa käynnistämällä selaimen --enable-accelerated-compositing-vipusella, ja tutustumalla sitten esim. Star Wars -tekstiin tai kuution pyörittämiseen.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.