Suomen äänitemyynti kasvussa - ÄKT ry vaihtaa nimeään

Kaarlo Räihä
27. elokuuta, 2010 12:01

Muutamissa maissa tämä vuosi on ollut ensimmäinen pitkään aikaan, kun musiikin myynti on kasvanut edelliseen vuoteen verrattuna. Näiden maiden listalle on liittynyt myös Suomi, sillä vuoden ensimmäisellä puolikkaalla äänitemyynti kasvoi täällä 5,4 prosenttia viime vuoteen verrattuna.
Myyntilukujen kasvua avittivat Suomessa fyysisten äänilevyjen laskeneet hinnat ja digitaalisten musiikkilataamoiden suosion kasvu. Fyysisiä äänitteitä myytiin alkuvuonna noin neljä prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavalla ajanjaksolla. Näiden äänitteiden myynti toi kuitenkin 3,5 prosenttia vähemmän tuloja alentuneen hintatason takia.
Suomessa pitkään kitukasvuisina olleet nettilataamot ovat nostaneet markkinaosuuttaan vauhdilla, ja alkuvuonna ne myivät jo 19 prosenttia kaikista äänitteistä. Erityisen vauhdikkaasti suosiotaan ovat kasvattaneet Spotify ja Nokian Comes With Music, joiden myötä alan näkymät ovat muodostuneet positiivisimmiksi.
Myyntilukujen parantumisen ohella Suomen musiikkiala kokee myös muitakin muutoksia, joista yksi on ÄKT ry:n (Suomen Ääni- ja kuvatallennetuottajat) muuttuminen Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:ksi. Uuden nimen myötä IFPI-kattojärjestö on helpompi yhdistää järjestön toimintaan, vaikkakin arkikäytössä järjestö aikoo tyytyä Musiikkituottajat-nimeen.
"Äänitetuottajat ovat viime vuosina muuttuneet pelkästään äänitteitä tuottavista levy-yhtiöistä kohti kokonaisvaltaisia musiikkiyhtiöitä. Koimme, että nyt on hyvä aika huomioida myös kattojärjestötasolla muutos, joka jäsenyhtiöiden toiminnassa on tapahtunut niiden mukautuessa digitalisoitumisen mukanaan tuomiin haasteisiin" kertoo Musiikkituottajien edustaja Lauri Rechardt järjestön tiedotteessa.
Positiivisesta myyntikehityksestä huolimatta Rechardt ei ole tyytyväinen nykytilanteeseen, koska luvattoman nettilataamisen suosio on edelleen liian korkea. "Ei pidä kuitenkaan unohtaa sitä tosiasiaa, että laittoman lataamiseen eli nettipiratismin osuus kaikesta musiikin lataamisesta on edelleen yli 90 %. Tähän pitää saada lainsäädännössä keinot puuttua, jotta markkinoita päästään kehittämään terveeltä pohjalta" toteaa Rechardt tiedotteessa.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.