UltraViolet on tulevaisuuden digiholvi?

Kaarlo Räihä
20. heinäkuuta, 2010 16:12

Internetissä toimivat musiikkilataamot ovat hiljakseen päässeet eroon DRM-suojauksista, mutta elokuvien ja TV-sarjojen ladattavia versioita myyvät vastaavat kauppapaikat eivät ole yleistyneet. Tätä yleistymistä ei myöskään välttämättä nähdä koskaan, sillä useat mediajätit ja elektroniikkafirmat ovat nyt kampanjoimassa uuden UltraViolet-nimellä kulkevan tekniikan puolesta, joka mahdollistaa ostetun videosisällön säilömisen yhteen suojattuun paikkaan internetissä.
Kuluttajan omasta UltraViolet-säiliöstä löytyisivät siis jatkossa lähes kaikki ostetut videotiedostot, joita voisi sitten katsella internet-yhteyden avulla esim. tietokoneilla, matkapuhelimilla ja yhteensopivilla mediasoittimilla. Katselun ohella sisältöä voi tallentaa esim. DVD-levyille, jolloin videot saa tarvittaessa mukaan myös niihin paikkoihin, joihin internet-yhteys ei yllä.
Lisäksi sisältöä olisi mahdollista jakaa rajoitetusti esim. kavereille ja tutuille, mutta asian ympärillä häärivät tahot ovat olleet toistaiseksi vaitonaisia kuluttajille asetettavista rajoituksista tältä osin, joten ominaisuuden hyöty käytännössä on vielä arvailujen varassa.
Nimekkäistä yrityksistä UltraVioletia tukevat mm. Viacom, Lions Gate, Sony, Microsoft, Samsung, HP, Nokia, Intel ja Paramount Pictures. Suurista nimistä poissa ovat Disney ja Apple, joista molemmat työstävät omia vastaavia ratkaisuja.
UltraViolet-yhteensopivuus ilmaantuu nykyisen aikataulun mukaan eri videopalveluihin ja laitteisiin tämän vuoden loppuun mennessä, ja jos tekniikka saa suosiota kuluttajien parissa, tullaan ideaa laajentamaan mm. musiikkiin ja peleihin.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.