3DS sisältää paremmat grafiikkaominaisuudet kuin Wii

Kaarlo Räihä
24. kesäkuuta, 2010 16:46

Nintendo on saanut nettikeskusteluissa runsaasti lokaa niskaansa pelikonsoliensa huonoista graafisista ominaisuuksista, joiden takia Nintendon Wii- ja DS-konsolit eivät ole pärjänneet tällä osa-alueella kilpaileville laitteille. Ensi vuonna myyntiin tuleva 3DS-taskukonsolin muuttaa kuitenkin tätä tilannetta hieman, sillä julki tulleiden tietojen mukaan konsolin PICA200-grafiikkapiiri on parempi kuin mitä Nintendon nykyisistä konsoleista löytyy.
PICA200 tarjoaa pelinkehittäjille graafisista ominaisuuksista mm. reunanpehmennyksen (2x anti-aliasing), ohjelmoitavan verteksivarjostimen (vertex shader) ja pehmeäreunaiset varjot (soft shadows). Näitä ominaisuuksia ei ole aiemmin nähty Nintendon pelikonsoleissa, joten 3D-efektin lisäksi 3DS:n pelit voivat tarjota kuluttajille myös muita graafisia hienouksia.
PICA200:n on kehittänyt Japanissa toimiva Digital Media Professionals -yritys (DMP), joka kilpaili huhujen mukaan valmistussopimuksesta ATI:n, ARM:in, Imagination Technologiesin ja NVIDIA:n kanssa. Toistaiseksi Nintendo ei ole kertonut miksi se valitsi juuri DMP:n tuotteen 3DS-konsoliin, vaikka muilla valmistajilla on todennäköisesti enemmän kokemusta ja taitoa graafiikkapiirien suunnittelusta.
DMP:n lehtisen (PDF) perusteella PICA200 on vähävirtainen ratkaisu, joka sopii pelikonsoleiden lisäksi esim. matkapuhelimiin.
Alla video jossa esitellään PICA200:n ominaisuuksia käytännössä

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.