Laajakaista-asiakkaiden kuluttajansuoja paranee

Lauri Jämsä
30. huhtikuuta, 2010 16:51

Liikenne- ja viestintäministeriö on päättänyt parantaa laajakaista-asiakkaiden kuluttajansuojaa ensi vuoden alusta. Lehdistötiedotteen mukaan viestintäpalveluiden käyttäjille maksettavat korvaussummat tulevat nousemaan ja sopimusten sisältö tulee täsmentymään.
Mikäli palvelut viivästyvät tai keskeytyvät, kuluttajalle maksettava vakiokorvaus ja -hyvitys nousee 20 euroon alkavalta viikolta. Enimmäiskorvausmäärä nousee 160 euroon. Korotusten syyksi kerrotaan viivästyksen selvittämisestä kuluttajalla aiheutuvien kulujen kohoaminen.
Toisin kuin nykyään, laajakaistayhteyksiä koskevissa sopimuksissa on jatkossa mainittava aina myös yhteyden todellisen tiedonsiirtonopeuden vaihteluväli. Tähän asti yhteysnopeus on usein määritelty ainoastaan teoreettisena maksiminopeutena.
"Kun laajakaistapalvelun ominaisuuksista sovitaan riittävän tarkasti, kuluttaja tietää minkälaisen palvelun toimittamisesta on sovittu ja myös palvelussa olevan virheen osoittaminen helpottuu", tiedotteessa kerrotaan.
Teleyrityksille tulee myös uusi velvoite ilmoittaa suoraan palvelun käyttäjille merkittävistä häiriöistä tai vioista, joita viestintäverkoissa tai -palveluissa esiintyy.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.