Sonyn peliohjain pelasti Nintendon oikeudessa

Kaarlo Räihä
14. huhtikuuta, 2010 23:17

Pelikonsoleihin ja niiden oheislaitteisiin liittyvät oikeustaistelut ovat osa arkea Yhdysvalloissa, jossa yritykset haastavat toisiaan jatkuvasti oikeuteen erinäisten patenttirikkomusten takia. Osa jutuista sovitaan lähes välittömästi, mutta joissain tapauksissa asioista kiistellään eri oikeusasteissa useampia vuosia, kuten kävi Nintendon ja Anascapen välisen kiistan kohdalla.
Anascape haastoi vuonna 2006 Nintendon oikeuteen, koska konsolijätin peliohjaimet hyödynsivät luvatta patentoitua tekniikkaa. Vuonna 2008 Anascape voitti kiistan ensimmäisen erän, ja tuolloin Nintendo määrättiin maksamaan Anascapelle korvauksia 21 miljoonaa dollaria.
Nintendo ei kuitenkaan heittänyt hanskoja tiskiin, vaan se valitti tuomiosta ja tällä viikolla konsolijätti saikin aiemman tuomion lopulta kumottua. Nintendon pelastus jutussa tuli kuitenkin hieman yllättävältä suunnalta, sillä miljoonakorvauksilta pelastuttiin Sonyn valmistaman Dual Shock -peliohjaimen ansiosta.
Anascapen tappioksi koitui patenttien päiväys, sillä papereiden mukaan yritys oli saanut patentit vuonna 2000, kun taas Sonyn vastaavia tekniikoita hyödyntänyt Dual Shock -ohjain tuli markkinoille jo vuonna 1998. Täten Nintendo pystyi vetoamaan ns. prior art -sääntöön, jonka myötä Anascape ei voi rahastaa patenteillaan, koska markkinoilla on ollut niitä käyttäviä tuotteita ennen patentin saamista.
Nintendon ohella Anascape on haastanut muitakin firmoja aiemmin oikeuteen, ja esim. Microsoft sopi oman vastaavan oikeusjutun vuosia sitten.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.