Applen seuraava aluevaltaus mobiilimainonta?

Ilkka Ketola
29. maaliskuuta, 2010 15:04

Verkkojulkaisu MediaPost on potkaissut liikkeelle huhun, jonka mukaan Applen seuraava "iso juttu" ja aluevaltaus on mobiilimainonta. MediaPostin lähteiden mukaan Applen toimitusjohtaja Steve Jobs aikoo lanseerta uuden personalisoidun mobiilimainostamisjärjestelmän nimellä iAd keskiviikkona 7. huhtikuuta.
Apple on viime vuosina laajentanut toimintakenttäänsä useille uusille alueille. IPod-soittimet ja iTunes-musiikkikauppa ovat olleet kuvioissa jo vuosia, ja yhtiön iPhone-puhelin ja sen App Store -sovelluskauppa laajensivat tulolähteiden kirjoa entisestään. Nyt Applen arvellaan siis tallovan hakukonejätti Googlen varpaille mainosbisneksessä. Google taas on haastanut Applen ja muut puhelinvalmistajat omalla Nexus One -puhelimellaan ja ennen kaikkea Android-käyttöjärjestelmällään, joten yhtiöiden välille on syntynyt selvä jännite.

IAd-huhujen uskottavuutta lisää se, että Apple osti tammikuussa mobiilimainontaa kehittävän Quattron 300 miljoonalla dollarilla. Kun lisäksi oivallisen alustan kookkaille mobiilimainoksille tarjoava yhtiön iPad-tabletlaite on juuri tulossa markkinoille, ovat ainakin kaikki elementit menestyksekkään mainosalustan rakentamiseen kasassa. IPadille on huhuttu mm. omia versioita sanomalehdistä, joiden mainostamisoikeuksista mainostajien sanotaan jo kisaavan.
Toinen mielenkiintoinen esille tuotu mahdollisuus on sijaintitietoihin perustuva täsmämainonta, joka mahdollistaisi hyvin kohdennetun mainonnan. Tämä tarkoittaisi kuitenkin hyvin todennäköisesti Applelle pikaista haastetta lakitupaan Googlelta, sillä Google sai hiljattain hyväksytyksi sijaintiin perustuvan dynaamisen mainonnan patentin.

Mikäli arvioitu lanseerauspäivä 7. huhtikuuta pitää paikkaansa, varmistuu näiden spekulaatioiden todenperäisyys varsin pian.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.