Google: Verkkomainonnassa nuukailu vie asiakkaat muualle

Kaarlo Räihä
17. helmikuuta, 2010 17:39

Suomessa toimivat yritykset ovat saaneet jälleen palautetta huonosta mainonnastaan, kun Googlen Suomen maajohtaja Anni Ronkainen on kertonut Uusi Suomi -verkkolehdelle annetussa haastattelussa, etteivät maamme yritykset juuri hyödynnä verkkomainontaa.
Ronkainen ottaa vertailumaaksi Ruotsin, jossa tutkimusyhtiö Magna Globalin mukaan verkkomainonnan osuus oli viime vuonna lähes tuplasti Suomea suurempi (Ruotsi: 26,2 prosenttia, Suomi: 13,9 prosenttia). "Suomi ja Norja ovat jäljessä Ruotsista ja Tanskasta. Kasvukäyrät ovat meillä ja Ruotsissa samanmuotoiset, mutta meillä on vielä paljon kasvupotentiaalia" sanoi Ronkainen Uusi Suomelle.
Kuluttajien kohdalla suomalaiset ovat Euroopan ahkerimpia Googlen käyttäjiä, joten tältä osin yritysten heikko panostus verkkomainontaan tuntuu omituiselta. Ronkainen kannustaakin yrityksiä olemaan aktiivisemmin mukana verkkomainonnassa: "Kuulin, että joka kolmas euro Suomen verkkokaupasta ohjautuu ulkomaille. Tarvitaan läsnäoloa netissä, siellä, missä kuluttajatkin ovat" kertoi Ronkainen Uusi Suomelle.
Kotimaiset kuluttajat eivät kuitenkaan suuntaa ulkomaisiin verkkokauppoihin niiden paremman Google-näkyvyyden takia, vaan syynä on useimmiten tuotteiden selvästi edullisempi hintataso. Tähän Suomessa toimivat yritykset eivät voi vastata monilla aloilla lainkaan, koska maamme korkea verotus ja maahantuojien asettamat korkeat suositushinnat pitävät huolen siitä, ettei kuluttajille voida tarjota edes Euroopan mittapuulla kohtuuhintaisia tuotteita.
Joillain osa-alueilla suomalaiset yritykset kuitenkin pärjäävät hyvin verkkokaupan suosiota mitatessa. "Suomalaiset ostavat paljon matkoja verkosta, myös pakettimatkoja. Jopa puolet matkoista myydään verkossa. Esimerkiksi Saksassa vastaava osuus on viisi prosenttia" sanoo Ronkainen.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.