Näin Lexicon vedättää kuluttajia

Kaarlo Räihä
16. tammikuuta, 2010 19:54

Rahojen vieminen hyväuskoisilta kuluttajilta sisältyy useiden yritysten toimenkuvaan, mutta Lexicon-yrityksen viime aikainen tempaus osoittaa, etteivät kaikki aina lankea yritysten vedätyksiin.
Lexicon-yrityksen vedätys oli pohjimmiltaan hyvin yksinkertainen. Otetaan yksi OPPO:n valmistama Blu-ray-elokuvia toistava BDP-83-soitin, joka lyödään uusiin kuoriin ja nostetaan hinta seitsemänkertaiseksi. Kyllä, 500 dollarin suositushinnalla varustettua soitinta myytiin kuluttajille 3 500 dollarin hinnalla.
Lexicon BD-30 -soittimen tutunoloinen rakenne ja liittimien sijainnit huomattiin kuitenkin nopeasti alan piireissä, ja pian BD-30:n alkuperä olikin selvillä.
Uuden 3 000 dollarin kotelon laittaminen soittimeen näytti kuitenkin kannattavan arvosteluiden osalta, sillä esim. Home Theater Review -sivuston mukaan Lexiconin soittimen ulkoasu on parempi, soittimen toiminta äänettömämpää ja nähtävästi myös soittimen antaman kuvan kontrasti oli parantanut sekä väreistä oli tullut luonnollisempia.
Audiopiireissä vihaa herättänee myös tieto BD-30:n saamasta THX-sertifioinnista, jota soitin ei ole ansainnut. Audioholicsin testin perusteella BD-30 tuottaa audiotesteissä identtistä jälkeä BDP-83:n kanssa, mutta kumpikaan soitin ei täytä THX-määrityksiä, joten THX:n puolelta BD-30-soitinta ei ole joko testattu lainkaan tai hyväksyntä on ostettu rahalla.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.