NPD: Nintendo ja Modern Warfare 2 marraskuun ylivoimaiset ykköset

Kaarlo Räihä
11. joulukuuta, 2009 11:26

NPD Group on jälleen julkaissut myyntilukuja Yhdysvaltojen peli- ja konsolimyynneistä, joiden perusteella tutut ja turvalliset nimet ovat edelleen valttia pelimarkkinoilla.
Konsolipuolen selvä ykkönen oli Nintendo, jonka Wii-konsolia myytiin marraskuussa 1 260 000 kappaletta. Vieläkin paremmin kävivät kaupaksi DS-käsikonsoliperheen laitteet, joita myytiin yhteensä 1 700 000 kappaletta. Viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna Wiin myynti laski, sillä tuolloin konsoleita myytiin yli 2 miljoonaa kappaletta, mutta DS-konsoleiden myynnit kasvoivat (viime vuonna 1,57 miljoonaa konsolia).
Toiselle sijalle uuden sukupolven konsolikisassa palasi Microsoft, jonka Xbox 360 -konsoleita myytiin marraskuussa noin 820 000 kappaletta. Tämä on hieman vähemmän kuin viime vuonna, jolloin kaupaksi kävi 836 000 konsolia.
Eniten myyntilukujaan viime vuoteen verrattuna paransi Sonyn PlayStation 3 -pelikonsoli, jota myytiin viime vuoden marraskuussa 378 000 kappaletta ja tänä vuonna kaupaksi kävi puolestaan 710 000 konsolia. PlayStation 2- (206 000 -> 203 000) ja PSP-konsoleiden (421 000 -> 294 000) osalta myynnit puolestaan laskivat viime marraskuuhun verrattuna.
Yhteensä pelikonsoleiden myynti laski rahassa mitattuna viime vuoden marraskuuhun verrattuna 13,4 prosentin verran.
Pelien puolella selvä ykkönen oli Call of Duty: Modern Warfare 2, jonka Xbox 360 -versiota myytiin noin 4,2 miljoonaa kopiota ja PS3-versiota puolestaan 1,87 miljoonaa kappaletta. Myyntilistan kolmannen sijan nappasi New Super Mario Bros. Wii jota myytiin 1,39 miljoonaa kappaletta.
Pelilistalla menestyivät erityisesti pelien jatko-osat, siltä lista löytyvät mm. Assassin's Creed II (795 000 Xbox 360 -peliä ja 448 000 PS3-peliä), Left 4 Dead 2 (744 000 Xbox 360 -peliä) ja Wii Fit Plus (679 000 Wii-peliä). Konsoleihin verrattuna pelit kävivätkin paremmin kaupaksi ja pelimyynti laski viime vuoteen verrattuna vain 3,1 prosenttia.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.