DRM-vapaa MP3-kappale maksaa 15 sekunnin mainoksen verran

Kaarlo Räihä
4. lokakuuta, 2009 15:37

Internetin myötä musiikin kauppaamiselle on keksitty monia uusia tapoja, joista monet eivät kuitenkaan ole taloudellisesti kannattavia. Mainosrahoitteisten vaihtoehtojen kohdalla menestystarinat ovat olleet vaihtelevia, sillä esim. DRM-suojattua musiikkia tarjonnut SpiralFrog-palvelu ajautui tämän vuoden alkupuolella konkurssiin, mutta vastaavasti suoratoistokuuntelua tarjoava Spotify on saanut toimintansa rullaamaan menestyksekkäästi.
Mainosrahoitteisen musiikkimyynnin uusin tulokas on pian ovensa avaava Free All Music, jonka musiikkikaupasta ei kappaleita osteta rahalla, vaan kuluttajat joutuvat ennen kappaleen lataamista katsomaan 15-18 sekunnin pituisen mainoksen.
Free All Music tarjoaa kuluttajille hieman yllättäen DRM-vapaita MP3-kappaleita (256 kbps), joten mainoksen katsomisen jälkeen kuluttaja saa itselleen musiikkia, jota voi kuunnella helposti useimmilla mediasoittimilla ja tietokoneilla tai tarvittaessa polttaa CD-levylle.
Kuluttajat saavat myös itse päättää minkä yrityksen mainosvideoita he haluavat katsella (ts. valitsevat yrityksen, joka maksaa heidän kappaleensa). Tätä tietoa tullaan hyödyntämään lisäksi muilla sivustoilla näkyvissä mainoksissa, jotka näyttävät esim. "Heikki45 latasi juuri Vihaisten Mehiläisten kappaleen Tyhmät Herhiläiset ja latauksen hänelle kustansi OY Yritys AB" -tekstin.
Free All Music avataan aluksi tiettyjen rajoitusten kanssa, ja näillä näkymin kuluttaja voi ladata kuukaudessa palvelusta enintään 15 musiikkikappaletta. Tämän on tarkoitus taata, että kaikki halukkaat pääsevät käyttämään palvelua, koska mainosvideoiden määrä on rajoitettu mainostajan asettamaan rahasummaan. Tätä rajoitusta on tarkoitus löysentää myöhemmin, jos palvelu saa tarpeeksi mainoskumppaneita.
Free All Music siirtyy julkiseen beta-testaukseen tiettävästi joulukuussa, jolloin myös toivottavasti selviää se, että mitkä levy-yhtiöt ovat mukana tarjoamassa musiikkiaan. Nykyisten tietojen mukaan Free All Music on saanut sopimuksen jo aikaiseksi yhden suuren levy-yhtiön kanssa ja se neuvottelee parhaillaan kolmen muun suuren levy-yhtiön kanssa, joten parhaassa tapauksessa kappalevalikoimasta tulee todella laaja.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.