Kodinelektroniikan kaupassa myllertää muutos

Ilkka Ketola
11. elokuuta, 2009 11:26

Kodinelektroniikan parissa toimivat liikkeet ovat ajautuneet taloudellisiin vaikeuksiin. Tänä vuonna on nähty ennätysmäärä liikkeiden lopetuksia, konkurssihakemuksia ja saneerauksia, uutisoi Taloussanomat. Alaa ravistelee kuluttajien kukkaroiden nyörejä kiristävä taloustilanne, mutta myös verkkokaupan yleistymisestä aiheutuva rakennemuutos ja digisiirtymän aiheuttama ostokrapula, jonka vaikutuksista kerroimme viime viikolla.
Vaikeuksiin on ajautunut myös digiboksien ja televisioiden maahantuoja Kjaerulff, joka aikoinaan vastasi huippusuositun Topfieldin maahantuonnista. Tanskalaisfirman suomalaisen tytäryhtiön vaikeudet alkoivat digihuuman laannuttua. Viimeinen niitti arkkun oli, kun Topfield perusti viime vuoden alussa Suomeen oman maahantuontiyrityksen Fintopin.
Taloussanomien haastattelema Kjaerulffin maajohtaja Jani Rokala näkee, että yrityksellä oli paljon huonoa tuuria. "Digibokseihin ei tullut ennustettua toista eikä kolmatta aaltoa viime vuoden alussa. Tavaraa jäi paljon varastoon, ja se piti realisoida alle markkinahintaan. Rahaa meni myös huoltoihin, kun Topfield ei suostunut vastaamaan huoltotöistä."
Maahantuojien lisäksi vaikeuksissa ovat eri myyntiketjut, jotka ovat joutuneet sulkemaan liikkeitään. Tänä vuonna Markantalo ja oululainen Serv-IT ovat joutuneet sulkemaan Helsingin ja Tampereen myymälänsä. Myös Onoff kertoi keväällä vetäytyvänsä pois isoista kauppakeskuksista, joissa vuokraneliöt ovat kalliita. Tietoasema taas lopettaa kuluttajakaupan kokonaan, vetäytyy pois Lappeenrannasta ja tiivistää pääkaupunkiseudun viisi myymälää yhteen suureen toimipisteeseen. Tietoasema haluaa keskittyä yrityskauppaan, sillä se sitoo kuluttajakauppaa vähemmän pääomaa.
Kaikkialla ei näy kuitenkaan pelkästään mustia pilviä. Verkkokauppaan panostavat toimijat pärjäävät alalla kohtalaisesti, sillä niiden toiminta on huomattavasti perinteisiin myymälöihin panostavia kustannustehokkaampaa. Suomessa verkkokaupan tunnetuin veturi on Verkkokauppa.com, joka on laajentanut toimintaansa myös muutamaan suureen kivjalkamyymälään.
Verkkokauppa.com näkee kivjalkamyymäläketjujen ongelmat erinomaisena mahdollisuutena vallata lisää markkinoita " Uusjaossa on tänä vuonna yli 200 miljoonan euron edestä liikevaihtoa", Verkkokauppa.comin toimitusjohtaja Samuli Seppälä arvioi.
Vanhat kodinelektroniikkaketjut pyrkivät nekin löytämään sijansa verkosta. Musta Pörssi on perustanut oman Konebox-verkkokauppaketjunsa viime syksynä. Myös Koneboxilla on yksi kivijalkamyymälä Espoossa, ja Vantaan Mustasta Pörssistä muunnetaan toinen.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.