Luvattomia lataajia kiusannut operaattori muutti toimintaansa

Kaarlo Räihä
24. heinäkuuta, 2009 19:33

Britanniassa toimiva internet-operaattori Karoo keräsi tänään nopeasti huomiota, kun BBC julkaisi aamusta uutisen, jonka mukaan Karoo on katkonut asiakkaidensa internet-yhteyksiä, jos heitä on epäilty tekijänoikeusrikoksista.
Karoo ei edes varoittanut asiakkaitaan yhteyden katkeamisesta, jonka lisäksi yhteyden saaminen takaisin vaati asiakkaalta nimeä uuteen sopimukseen, jossa asiakas lupaa olla rikkomatta tekijänoikeuksia internet-yhteytensä avulla. Karoolle toiminta ei ole uutta, sillä yritys on katkonut asiakkaidensa yhteyksiä ainakin kahden vuoden ajan.
Karoolla työskentelevä Nick Thompson sanoi aamulla, että toimintatapa on vastuullinen lähestymistapa internetissä tapahtuviin tekijänoikeusrikkomuksiin, mutta monien muiden tahojen mielestä kyseinen toiminta ei ole oikea lähestymistapa ongelmien korjaamiseksi.
Operaattori saikin päivän mittaan runsaasti yhteydenottoja, jonka seurauksena yritys ilmoitti iltapäivästä muuttavansa käytäntöään. Jatkossa yrityksen asiakkaat menettävät yhteytensä vasta kolmannen varoituksen kohdalla, ja jokainen varoitus toimitetaan asiakkaille kirjallisena.
Karoolle internet-yhteyksien väliaikainen sulkeminen ei ole taloudellisesti kannattavaa toimintaa, sillä valvonta ja asiakkaille viestintä sitoo yrityksen resursseja, jonka lisäksi Karoo ei ansaitse rahaa suljetuista yhteyksistä, koska se ei veloita asiakkaita ajasta, jolloin heidän internet-yhteytensä on suljettu.
Britannian nykyinen lainsäädäntö ei pakota internet-operaattoreita katkaisemaan tai valvomaan asiakkaidensa internet-yhteyksiä tekijänoikeusrikosten nojalla. Monet internet-operaattorit huomauttavat kuitenkin asiakkaitaan, jos nämä saavat tekijänoikeusjärjestöiltä tietoja asiakkaidensa luvattomuuksista.

Lue myös nämä
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.